لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۷

ریاست پرورشگاه ها، زنده گی اطفال یتیم را به تصویر می کشد


این نخستین بار است که ریاست پرورشگاه ها تلاش می کند تا ازطریق تولید برنامه های مستند تلویزیونی ورادیویی، زنده گی اطفال یتیم درپرورشگاه ها را به همکاری موسسه پارسا به تصویر بکشد.

سید عبدالله هاشمی رییس عمومی پرورشگاه های افغانستان روز پنجشنبه تفاهم نامه این برنامه ها را به ارزش یک میلیون وچهارصد هزار دالر کمک سفارت امریکا با رییس اجرائیه موسسه پارسا در کابل امضا کرد.

آقای هاشمی گفت، به اساس این تفاهم نامه بیست برنامه تلویزیونی و بیست برنامه رادیوی ازوضعیت زنده گی اطفال یتیم در پرورشگاه های از یازده ولایت به شمول کابل ظرف 18 ماه آینده تهیه خواهد شد:

" در واقعیت هر برنامه تلویزیونی که 30 دقیقه است و همه فعالیت های این برنامه را فعالیت نوجوانان پرورشگاه تشکیل میدهد بعد از ختم برنامه های تولیدی از طریق موسسه پارسا در اختیار تمام رسانه های تصویری و صوتی در داخل و خارج از افغانستان قرارداده میشود. "

آقای هاشمی همچنان گفت، آنان بخاطر رشد ظرفیت ومسلکی شدن اطفال پرورشگاه، شش تن از آنان را جهت فرا گیری کارهای مسلکی به پرودکشن که این کار را انجام خواهد داد، معرفی میکنند.

وی ازایجاد پرودکشن کوچک و یک دستگاه رادیویی تعلیمی در آینده نزدیک نیز خبر داده و گفت که ازاین طریق تلاش میکنند تا اطفال و نوجوانانی را که درپرورشگاه ها زنده گی دارند آموزش های مسلکی بدهند.

جنگ، فقر و حملات انفجاری و انتحاری ظرف چند سال اخیر بسیاری ازاطفال افغان را یتیم ساخته و تعداد از آنان برای سپری کردن شب و روز به پرورشگاه ها روآورده اند.

تعدادی از این اطفال بی سرپرست هم اکنون در روی جاده ها مصروف کارهای شاقه اند.

مسوولان پرورشگاه ها میگویند که درنظردارند تا برای بهبود زنده گی این اطفال درسال آینده برای پنج هزارتن آنان ماهانه دوهزارافغانی کمک کنند.

دراین حال خانم مارنی رییس اجرائیوی موسسه پارسا که در راستای فراهم آوری خدمات به اطفال یتیم درکشور کار می کند گفته که، برنامه های تلویزیونی و رادیویی سیاسی نبوده وتنها به هدف حمایت ازاطفال به نمایش گذاشته می شوند.

در این حال شماری ازاطفال بی سرپرست در پرورشگاه تهیه مسکن شهر کابل ازتلاش های حکومت به هدف رشد استعداد شان خوشبین به نظر می رسند.

نورالله و سبحان دو تن از شاگردان این پرورشگاه در مورد چنین میگویند:

" برنامه که راه اندازی شده برای رشد تقویت جوانان بسیار خوب است،

خوب برنامه است ما میتوانیم درآینده خدمت گار به وطن خود باشیم، مثلاً خبرنگاری کنیم و یا در بخش رسانه ها ویا انترنت یک جای کارکنیم. "

به اساس معلومات ریاست عمومی پرورشگاه ها در حال حاضر 32 پرورشگاه دولتی و 48 پرورشگاه خصوصی در افغانستان فعالیت داشته و بیش از سیزده هزار طفل دراین پرورشگاه ها تحت حمایت وآموزش قراردارند.

کارشناسان افغان توجه به وضعیت این اطفال را بسیار مهم دانسته وتاکید می کنند که در کنار حکومت افراد ثرومند نیز باید به وضعیت آنان توجه جدی داشته باشند، تا آنها مانند سایر اطفال در فضای عاری از مشکلات، زنده گی نمایند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG