لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

ناتو از روسیه خواست، از حمایت جدایی طلبان در اوکرایین دست بکشد


یانیس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو
یانیس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو

یانیس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو قبل از آغاز اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو این پیمان در بروکسل، روز پنجشنبه گفت، تقویت بخش شرقی پیمان ناتو یک پاسخ به تهاجم روسیه است.

وی همچنان از روسیه خواست تا از حمایت جدایی طلبان در شرق اوکرایین دست برداشته و آن ها را به رعایت از آتش بس براساس توافق اول سپتامبر تشویق کند.

یان ستولتنبرگ گفته است که انتظار دارد تا وزرای دفاع کشورهای عضوپیمان ناتو با ایجاد شبکهء مراکز قوماندهء کوچک به تهدید های ناشی از روسیه پاسخ داده و با توسعهء این پیمان در شرق اروپا در کشور پولند موافقت کنند.

یانیس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان در بروکسل به خبرنگاران گفت:

"ما در مورد تعداد و ساختار نیروهای جدیدی تصمیم خواهیم گرفت که می توانند در ظرف چند روز جابجا شوند. ما نیروهای واکنش سریع ناتو را تقویت کرده و تصمیم خواهیم گرفت که مراکز قومانده و کنترول این جزوتامها تا شش ماه آینده در کشورهای شرقی متحد ما ساخته شود."

یانیس ستولتنبرگ همچنان گفته است که ناتو این تلاش ها در پاسخ به تخطی روسیه از قوانین بین المللی انجام می دهد که شبه جزیرهء کریمیا را در ماه مارچ سال گذشتهء میلادی با قلمرو خود ملحق ساخت.

وی از متوقف شدن همهء همکاری های عملی با روسیه خبر داده گفت که از روزجمعه تا یکشنبه در کنفرانس امنیتی در مونشن مسایل از لحاظ سیاسی با سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه بررسی خواهد شد.

کیف و ناتو روسیه را متهم می کنند که در شرق اوکرایین به جدایی طلبان اسلحه داده، آنها را برای جنگی با نیروهای اوکرایینی آموزش می دهد که از ماه اپریل سال گذشتهء میلادی تا اکنون 5350 تن در اثر آن کشته شده اند.

یانیس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان می گوید:

"ما از روسیه می خواهیم تا از حمایت جدایی طلبان دست بردارد، توافق آتش بس مینسک را احترام کرده از همهء نفوذش بر جدایی طلبان استفاده کند تا آنها آتش بس را رعایت کنند."

از جانب دیگر جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا به شهر کیف رسیده است تا با مقامات آن کشورصحبت کند.

جان کری با پتروپروشینکو رییس جمهور اوکرایین ملاقات خواهد کرد. یک دیپلومات ارشد امریکایی گفته است، وزیر خارجهء ایالات متحده از مذاکرات مقامات اوکرایین با جدایی طلبان در مورد یک آتش بس جدید، ابراز حمایت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG