لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

"نباید این بار پروژه تاپی قربانی مسایل سیاسی شود"


شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار مسایل دیگر در باره تاپی یا پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان وهند و چگونگی فعالیت گروه دولت اسلامی در افغانستان پرداخته و مطالب را به نشر رسانیده اند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در صفحه نخست اش نوشته که امروز در باره چگونگی آغاز کار عملی پروژه تاپی در اسلام آباد پاکستان بحث و گفتگوها انجام می شود.

سرمقاله نویس هیواد نوشته که نباید این بار پروژه تاپی قربانی مسایل سیاسی شود.

به باور مقاله نویس، این پروژه بخاطر برای افغانستان با اهمیت است که از یک طرف روحیه همکاری را برای تامین امنیت در منطقه به میان می آورد و از جانب دیگر دوستی را در بین کشورهای دخیل دراین پروژه، مستحکم تر می سازد.

اصلاح

روزنامه اصلاح در سرمقاله اش نوشته که قبلاً این نگرانی وجود داشت که پاکستان تلاش می کند تا پایپ لاین گاز را نه از خاک افغانستان بلکه از طریق ایران انتقال دهد، اما این تشویش حالا رفع شده است.

به باور مقاله نویس، برای تامین امنیت پروژه تاپی به هزاران نیروی امنیتی نیاز است و آغاز کار این پروژه سبب تامین امنیت بهتر در افغانستان و کشورهای همسایه نیز خواهد شد.

ویسا

ویسا با نشر مطلب متفاوتی درسرمقاله اش پرسیده که آیا واقعاً فعالیت گروه دولت اسلامی مشکل آفرین و قابل نگرانی است؟

به اساس معلومات مقاله نویس، بدبختانه در بسیاری از مسایل ملی و بین المللی میان مقامات و ادارات حکومتی افغانستان هماهنگی لازم وجود ندارد و در چنین یک وضعیت مردم هم راه را گم کرده اند.

به باور مقاله نویس، به بیرق دولت اسلامی بخاطر ضرورت می باشد که دیگر طالب از دیدگاه امریکا دشمن نیست، جنگ طالب خاتمه یافته بناً با یک شعار و نام جدید به ادامه جنگ در افغانستان نیاز است.

در مطلب پیشنهاد شده که نباید فعالیت های گروه دولت اسلامی نادیده گرفته شود، بلکه باید ریشه اصلی آن شناسایی و راه حلی به آن جستجو شود.

انیس

روزنامه انیس نیز در سرمقاله اش گفته که حکومت افغانستان نباید به هیچ یک از گروه های مسلح اجازه بدهد که امنیت این کشور را خراب کند.

سرمقاله نویس نوشته که بدبختانه در افغانستان به گونه گسترده به نفع گروه دولت اسلامی تبلیغات صورت می گیرد.

اما در مطلب آمده که بخش های کشفی و استخباراتی نیروهای افغان به حدی تقویت شده اندکه قادراند جلو فعالیت های تخریبی طالبان وتمامی گروهای مسلح را بگیرند.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG