لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

با وصف تنش ها، نتانیاهو در کانگرس امریکا سخنرانی خواهد کرد


قراراست بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسراییل با قبول دعوت جان بوینر رییس مجلس نماینده گان امریکا که بدون در نظرداشت قصر سفید انجام شده است، هفتهء آینده به ایالات متحده سفر نموده و در مجلس نماینده گان آن کشور سخنرانی کند.

با وصف تنش های موجود با ایالات متحده، صدراعظم اسراییل در جریان این مسافرت آخرین تلاش ها را به خاطر جلوگیری از توافقنامهء هستوی با ایران انجام خواهد داد.

نتانیاهو در سخنرانی به مجلس نماینده گان امریکا بر ضد توافقنامهء احتمالی بین جامعهء جهانی و ایران در مورد برنامهء جنجال برانگیز تهران استدلال خواهد کرد.

روابط نتانیاهو با رییس جمهور اوباما که از گذشته با دشواری های مواجه بود، اینک به پایین ترین سطح آن رسیده است. سوزان رایس مشاور امنیت ملی امریکا با آنکه سخنرانی نتانیاهو را "مخرب و ویرانگر" خواند، اما گفته است:

"در روابط بین امریکا به مثابهء یک کشور با اسراییل به مثابه یک کشور همواره دوحزبی بوده و ما همیشه خوشبخت بوده ایم که در این روابط سیاست تزریق نشده است."

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتد پرس، در داخل اسراییل از بنیامین نتانیاهو به خاطر آن انتقاد می شود که که وی سخنرانی هفته آینده اش را در مجلس نماینده گان امریکا به یک کمپاین قبل از انتخابات تبدیل کرده است که به تاریخ 17 مارچ در اسراییل برگزار می شود. از وی انتقاد می شود که با اصرار بر مخالفت با رییس جمهوراوباما می خواهد توجهء مردم اسراییل را از رسوایی های داخلی به جای دیگر معطوف کند.

رسانه های داخلی و سیاستمداران مخالف از بنیامین نتانیاهو به خاطر اهانتش به قصر سفید انتقاد می کنند و حتی آنهایی که از پیام نتانیاهو حمایت می کنند هم از شیوهء برخورد وی انتقاد دارند.

ادارهء ایالات متحدهء امریکا از ملاقات با وی امتناع کرده است و به نظر می رسد که روی شیوه های بی بها جلوه دادن وی غور می شود.

قصر سفید گفته است، اطلاعاتی استخبارتی که معمولاً با اسراییل تقسیم می شد، محدود شده است. تعدادی از دموکرات های طرفدار اسراییل در سخنرانی نتانیاهو اشتراک نمی کنند و گروپ های یهودان امریکایی نیز بر ضد مسافرت سخن گفته اند.

آژانس خبری اسوشیتد پرس می نویسد، بنیامین نتانیاهو روز سه شنبهء هفتهء آینده در مجلس نماینده گان امریکا سخنرانی خواهد کرد و در هفتهء جاری وی ایالات متحدهء امریکا و قدرت های جهانی را متهم کرد که از تعهدات شان در زمینهء جلوگیری ایران از رسیدن به اسلحهء اتمی صرف نظر کرده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:48 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG