لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

"متضررین حوادث طبیعی اخیر به کمک های عاجل نیاز دارند"


تلفات ناشی از حوادث طبیعی اخیر و اظهارات اخیر یک مقام استخبارات امریکا عناوین مطالب مهم تحلیلی شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل را تشکیل می دهد.

انیس

روزنامه دولتی انیس در سرمقاله اش نوشته، کسانیکه در نتیجه حوادث طبیعی اخیر در کشور متضرر شده اند به کمک های عاجل نیاز دارند.

در ادامه سرمقاله آمده که در نتیجه برف باری های سنگین چند روز اخیر در ولایت های پنجشیر، بدخشان، نورستان، بامیان، لغمان و بادغیس ده ها تن جان های شان را از دست داده اند و روند عادی زنده گی مردم در این ولایت ها نیز به نوع مختل شده است.

روزنامه می نویسد، رییس جمهور اشرف غنی به ادارات مسوول وظیفه سپرده تا به متضررین رویداد های طبیعی اخیر در کشور کمک های عاجل نمایند.

سرنوشت

روزنامه مستقل سرنوشت در همین رابطه مطلبی را به نشر رسانده که در آن آمده، رییس جمهور به خاطر همدردی با خانواده های قربانیان و آنانی که در اثر برفباری های شدید و برف کوچ های ناشی از آن آسیب دیده اند، در ولایت پنجشیر از نزدیک غم شریکی کرد.

به باور نویسنده، یکی از اهداف سفر رییس جمهور به ولایت پنجشیر این بوده که از نزدیک چگونگی کار عملیات نجات را خود از نزدیک مشاهده کند.

سرنوشت در یک مطلب دیگر نوشته که کابل از اثر برفباری های شدید و تخریب پایه های برق تا یکماه دیگر برق نخواهد داشت.

روزنامه می نویسد که لین های برق وارداتی که از شمال به سمت کابل امتداد داشت در منطقه سالنگ تخریب شده که به گفته مقامات ترمیم آن حدود یک ماه را در بر خواهد گرفت.

محور

روزنامه مستقل محور در یک مطلب اش اظهارات رییس جمهور غنی را گرفته که می گوید "غم پنجشیر غم ملی است و این غمی سراسری است."

نویسنده مینگارد که رییس جمهور طی سفرش به پنجشیر به مقامات و ادارات مسوول، پیشنهاد انتقال کمک های عاجل را به خانواده های آسیب دیده کرده است.

ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله اش نوشته، " هشدار ادامه ماتم ها به ملت افغان"

ویسا در این مطلب به نقل از یک مقام اداره استخبارات امریکا نوشته که می گوید، ممکن است امسال طالبان مسلح شماری از مناطق را به تصرف شان در بیآورند.

در ادامه مطلب به نقل از این مقام امریکایی باز هم نوشته شده که می گوید، نیروهای امنیتی افغان بیشتر تمرکز شان روی تامین امنیت شهر های بزرگ خواهد بود از این رو مناطق دور دست به دست طالبان خواهد افتاد.

ویسا همچنان پرسشی را مطرح کرده که آیا مقامات افغان این جرأت را ندارند تا از متحدین بین المللی بخصوص امریکا بپرسند که موجودیت پایگاه های نظامی و داشتن روابط ستراتیژیک با شما چه درد افغان ها را درمان خواهد کرد؟

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG