لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

صدیقی: استخراج معادن لاجورد با در نظر داشت منافع ملی صورت میگیرد


در حالیکه حکومت افغانستان گفته است بخاطر استخراج معادن باید از دقت لازم کار گرفته شود، مقامات وزارت معادن و پطرولیم نیز تاکید می ورزند که استخراج معادن لاجورد با در نظر داشت منافع ملی انجام می شود.

رفیع صدیقی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، کار های عملی بخاطر استخراج معدن لاجورد بدخشان آغاز گردیده است:

" مدیران و کارمندان وزارت معادن متحد بر اجراآت مطابق قانون هستند بررسی ها ادامه دارد جهت راه حل علمی تخنیکی و مسلکی برای بهره برداری و استخراج از منابع لاجورد در راستای منافع ملی راه حل که اتخاذ می گردد باید منافع ملی را تظمین نماید."

وزارت معادن و پطرولیم در حالی این سخنان را بیان می کند که رییس جمهور اشرف غنی در ملاقات با مردم بدخشان گفته بود دولت برای اولین بار توانسته تا محصولات گمرکی را از معادن لاجورد اخذ نماید.

پیش از این گزارش های منتشر گردیده بود که معدن لاجورد بدخشان بصورت غیر قانونی به وسیله زورمندان محل استخراج گردیده و بعداً به خارج از کشور قاچاق می گردد.

در همین حال برخی از تحلیلگران اقتصادی می گویند، در جریان سال های گذشته از معادن افغانستان به گونه درست استفاده صورت نگرفته است.

تاج محمد اکبر یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، استخراج معادن افغانستان به گونه شفاف باعث بلند رفتن عواید دولت و کاهش بیکاری در کشور می گردد.

" عواید آن می تواند بصورت شفاف با دارایی عامه سرازیر شود بودجه مملکت تقویه می شود و دوم اگر مواد این معادن به گونه درست استخراج شود اهمیت بسزای دارد و سوم اینکه باید این مواد معدنی بصورت خام یا بدون اینکه پروسس شود به کشور های خارجی انتقال میابد و افغان ها شامل کار می شود."

به اساس گزارش ها سالانه پنج الی ده تُن لاجورد به گونه غیر قانونی استخراج گردیده و بدون پروسس به خارج از کشور به خصوص پاکستان قاچاق می گردد.

شماری از آگاهان افغان و مردم عام می گویند که موجودیت افراد زورمند در برخی مناطق باعث شده تا استخراج معادن بزرگ در افغانستان با تهدید مواجه گردد.

کارشناسان می گویند که حکومت باید پلان منظم در زمینه استخراج معادن روی دست گیرد و هم چنان در مناطق که معادن موجود است مانع فعالیت افراد زورمند شود.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG