لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

نگرانی ها در مورد، دسترسی مشاورین خارجی به دیتابیس کمیسیون انتخابات


حضور مشاورین خارجی در کمیسیون مستقل انتخابات ودسترسی آنان به دیتا بیس این کمیسیون، نهاد های نظارت کننده انتخابات افغانستان را سخت نگران ساخته است.

"اکسین" یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات حضورمشاوران خارجی را دربخش های مهم کمیسیون مستقل انتخابات نگران کننده می داند.

جانداد سپین غر رئیس اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات تاکید می کند که حضورمشاورین کشورهای که علاقه به مداخله در انتخابات افغانستان را دارند پیامد ناگواری برای انتخابات آینده افغانستان خواهد داشت.

آقای سپین غرهشدار می دهد که ادامه کار این مشاورین بخصوص پاکستانی ها دراین کمیسیون مردم را به شفافیت نتایج انتخابات بی باور خواهد ساخت:

" کمیسیون باید در این باره پاسخ دهد که چطور بر مشاورین خارجی بخصوص کشورهای همسایه در بخش های "دیتابیس" که زمینه ی دستبرد و مداخله را برای این مشاورین بیشتر فراهم می سازد نقش داده است و اگر بر ادامه کار این مشاورین در بخش های مهم این کمیسیون پایان داده نشود باور نامزدان و مردم بر شفافیت کار این کمیسیون از بین خواهد رفت. "

هم اکنون یکصدوپنجاه و چهار مشاور دربخش های حقوقی و مالی کمیسیون مستقل انتخابات را مشوره می دهند و گفته شده است که معاشات گزافی برای آنان داده میشود.

اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که، صلاحیت های مشاورین را از دسترسی به بخش های که زمینه دستبرد و تخلف را درانتخابات فراهم می سازد محدود ساخته است.

عبدالرحمان هوتکی معاون کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که مشاورین خارجی تنها دربخشهای مالی وحقوقی به مسوولان این کمیسیون مشوره میدهند:

" در تصمیم گیری های کمیسیون این مشاورین نقش ندارند تنها در بخش های حقوقی، تخنیکی و مالی مشوره دهنده هستند.

تنها مشاورین از پاکستان نداریم بل از امریکا، آسترالیا و دیگر کشورهای آسیایی حضور دارند که از سوی یو ان دی پی گماشته شده اند. "

نگرانی ها از حضور مشاوران خارجی در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان همزمان با نزدیک شدن انتخابات ولسی جرگه دراین کشور ابراز میشود.

نهاد های ناظرانتخابات نیز با اشاره به تقلب ها در انتخابات ریاست جمهوری گذشته میگویند که سیستم انتخاباتی افغانستان باید اصلاح گردد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG