لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

داعش تخریب شهر تاریخی "کلده" را در عراق آغاز کرد


شهر کلده که 3300 سال قبل از امروز در کرانهء دریای تگریس (Tigris) دجله اعمار شده است
شهر کلده که 3300 سال قبل از امروز در کرانهء دریای تگریس (Tigris) دجله اعمار شده است

شورشیان گروهء دولت اسلامی در تازه ترین سلسلهء تخریب آثار و محلات باستانی در مناطق تحت کنترول شان با استفاده از بلدوزر ها از بین بردن شهر کهن و تاریخی آشوری ها نمرود (Nimrud) را در شمال عراق آغاز کرده اند.

وزارت توریزم و عهد عتیق (Tourism and Antiquities) عراق می گوید، تخریب شهر نمرود که در 30 کیلومتری جنوب غرب موصل موقیعت دارد، بعد از نماز پیشین پنجشنبه پنج مارچ آغاز شد و شاید از موترهای لاری که در آنجا دیده می شود برای انتقال آثار تاریخی با ارزش موجود در این شهر استفاده شود.

مقامات وزارت توریزم و عهد عتیق عراق می گویند تا هنوز در مورد میزان و وسعت تخریب این شهر تاریخی اطلاع در دست نیست.

نمرود (Nimrud) 3300 سال قبل از امروز در کرانهء دریای تگریس (Tigris) دجله اعمار شد و در زمانه های باستان کلهو (Kalhu) (کلده) نامیده می شد و در سال 879قبل ازمیلاد به حیث پایتخت امپراتوری آشوری ها شناخته شد و برای 170 سال پایتخت این امپراتوری بزرگ باقی ماند.

شهر تاریخی نمرود (کلده)به مثابهء گوهر گرانبهای تمدن آشوری ها در این منطقه محسوب می شود.

اکسل پلاده (Axel Plathe) رییس دفتر یونسکو در عراق، تخریب شهر تاریخی نمرود (کلده) را یک حملهء وحشتناک دیگر بر میراث های فرهنگی این کشور خوانده است.

در هفتهء گذشته شورشیان گروهء دولت اسلامی ویدیوی را نشر کردند که در آن شورشیانی مسلح نشان داده می شود که با چکش های سنگین و برمه های برقی آثار با ارزش و میراث های فرهنگی موجود در موزیم موصل را تخریب می کنند.

باستان شناسان و دانشمندان عرصهء میراث های فرهنگی و آثار باستان، تخریب شهر تاریخی نمرود (کلده) عراق را با انهدام مجسمه های بی همتای بامیان مقایسه می کنند که در ماه مارچ سال 2001 میلادی توسط رژیم طالبان از بین برده شد.

همچنان گزارش های هم وجود دارد که شورشیان گروهء دولت اسلامی کتابخانهء شهر موصل را غارت کرده اند که درآن هزارن نسخهء خطی باستانی نگهداری می شد.

مقامات عراق هراس از آن دارند که شورشیان گروهء دولت اسلامی سلسلهء تخریب و انهدام آثار و محلات تاریخی را به شمول شهر 2000 سالهء هترا (Hatra) که خیلی خوب نگهداری شده است، در مناطق تحت کنترول شان در شمال عراق ادامه دهند.

انکشافات اخیر در شهر تاریخی نمرود (کلده) در حالی صورت می گیرد که نیروهای امنیتی عراق و متحدان آن با شورشیان گروهء دولت اسلامی در شمال عراق می جنگنند وعملیات بزرگ نظامی را برای تصرف دوبارهء شهر تکریت که زادگاه صدام حسین دیکتاتور سابق عراق محسوب می شود، در 100 کیلومتری شمال بغداد آغاز کرده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:46 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG