لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

نامهء تعدادی از جمهوریخواهان عکس العمل جدی دموکرات ها را در قبال داشت


نامهء دیروز 47 سناتور امریکایی به ایران، عکس العمل های جدی دموکرات ها را به همراه داشته است.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا در رابطه با این نامه می گوید، برایش جالب است که تعداد از جمهوریخواهان با تندروان در ایران موقف مشترک دارند.

بارک اوباما گفت:

"به نظر من این جالب است که تعداد از اعضای کانگرس موقف مشترک با تندروان در ایران دارند. این یک ایتلاف غیر معمولی است. به نظر من حال ما روی این مساله تمرکز می کنیم که آیا در واقعیت به یک توافق دست می یابیم یا نه؟ زمانیکه به این هدف دست یابیم این را به مردم امریکا می گذاریم. من یقین دارم آن را عملی خواهیم کرد."

قابل ذکر است که هدف اوباما از ایتلاف غیر معمول آن عده محافظه کاران ایران بود که جداً مخالف مذاکرات هستوی ایران با غرب اند.

از سوی دیگر جو بایدن معاون رییس جمهور امریکا در اعلامیهء گفته است:

"تصمیم تضعیف رییس جمهور ما و خدشه دار کردن سیستم قانون اساسی ما، مرا در اصول اذیت می کند."

سناتوران امریکایی دیروز در یک نامه سرگشاده به ایران گفته بودند، هر توافق هستوی با ایران با ختم دوره ریاست بارک اوباما خاتمه خواهد یافت. این نامه به نوشته آژانس خبری اسوشیتدپرس، یک تلاش پرخاشگرانه برای آن بود تا رسیدن اوباما و شش قدرت دیگر جهان را به یک توافق روی محدود شدن برنامه هستوی ایران، تاپایان ماه مارچ مشکل بسازد.

جمهوریخواهان نگران اند که ایران در مذاکرات صادق نیست و توافق با آنکشور غیر کافی و غیراجباری خواهد بود و ایران تدریجاً به اسلحه هستوی دست خواهد یافت.

این سناتوران سلسله از پیشنهادات را برای توقف برنامه هستوی ایران ارایه کرده اند و خواهان نقش سنا در ورود تحریمات و مجازات بیشتر بر ایران شده و حتی یک اعلامیه پیش گیرانه جنگ را کرده اند.

این اقدام جمهوریخواهان فقط چند روز بعد از آن اتخاذ شده است که بنیامین ناتانیاهو صدراعظم اسراییل به دعوت جان بوهنر رییس مجلس نماینده گان امریکا، در کانگرس آنکشور سخنرانی کرد.

ناتانیاهو در سخنرانی اش به امریکا هشدار داد که یک توافق با ایران راه را برای دستیابی تهران به سلاح هستوی هموار خواهد ساخت.

این نامه جمهوریخواهان توسط سناتور تازه تقرر آرکنسا تام کاتون عنوانی رهبران مذهبی ایران نوشته شده است.

امضای میچ مکانل رهبر اکثریت سنای امریکا هم در این نامه درج است. امضاهای دو کاندید احتمالی انتخابات آیندهء ریاست جمهوری امریکا یعنی سناتور رند پالو و مارکو روبیو نیز دراین نامه درج اند.

دراین حال جواد ظریف وزیر خارجه ایران در عکس العمل به این نامه، از طریق رسانه های دولتی، این نامه را یک اقدام تبلیغاتی خوانده و گفته است، اکثر توافقات بین المللی صرفاً توافقات اجرایی اند.

جواد ظریف گفت، این سناتوران نه تنها یک توافق آیندهء احتمالی با ایران را، بلکه تمام توافقات بین المللی را خدشه دار می سازند.

سناتور هری رید دموکرات می گوید، جمهرویخواهان رویهء خصومت آمیز را علیهء اوباما به پیش می برند و نمی خواهند درک کنند که مردم امریکا دو بار وی را به حیث رییس جمهور برگزیدند.

او گفت، باوجود مخالفت دموکرات ها با جنگ جورج دبلیو بوش در عراق، دموکرات ها هیچگاه کدام نامهء به صدام حسین نفرستادند.

XS
SM
MD
LG