لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

محور: نماینده های طالبان بخاطر مذاکرات صلح به پاکستان سفر کرده اند


روزنامه های چاپ امروز کابل در مورد پیشرفت ها و مشکلات در مذکرات صلح مطالبی را به نشر رسانیده اند.

محور

روزنامه محور نوشته است که نماینده های بلند رتبه طالبان بخاطر مذاکرات صلح به پاکستان سفر کرده اند.

نویسنده به نقل از آژانس خبری رویترز گفته است که طالبان بخاطر پایان دادن به جنگ طولانی افغانستان حاضر شده اند تا با حکومت مذاکره کنند.

در مطلب آمده است، مقامات پاکستانی به طالبان گفته اند تا اختلاف نظر ها را میان دو رهبر شان خاتمه دهند در غیر آن مذاکرات صلح امکان پذیر نیست.

روزنامه به نقل از آژانس خبری رویترز نوشته است، بخاطر مذاکرات صلح در افغانستان میان دو رهبر مهم طالبان محمد منصور و عبدالقیوم ذاکر اختلاف نظر وجود دارد.

ویسا

اما در یک مطلب روزنامه ویسا به نقل از یک منبع مورد اعتماد حکومت نوشته شده است که رییس جمهور اشرف غنی در هفته جاری به عربستان سعودی سفر می کند.

ویسا به نقل از منبع که از افشای نامش خود داری کرده گفته است، در این سفر از قبل پلان شده شاید مذاکرات صلح با مخالفین مسلح آجندای مهم آن باشد.

روزنامه ویسا همچنان در مورد گفته های اخیر حاجی محمد محقق معاون دوم رییس اجرائیه حکومت در باره صلح نوشته است که آقای محقق طالبان را برادر خطاب کرده است.

نویسنده می گوید، آقای محقق از طالبان خواسته است تا به پروسه صلح یکجا شوند و افغانان را بگذارند تا به آرزو های دیرینه شان برسند.

سرنوشت

در عین حال روزنامه سرنوشت به نقل از مشاور صدراعظم پاکستان نوشته است که آنها بخاطر آوردن صلح در افغانستان نقش مثبت دارند.

به گفته نویسنده روزنامه، سرتاج عزیز به کمیسیون روابط خارجی مشرانوجرگه پاکستان گفته است که بخاطر مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح به آن کشور کمک کنند.

سرنوشت نوشته است، سرتاج عزیز گفته که پاکستان از تمام تلاش ها بخاطر آوردن صلح و ثبات در افغانستان حمایت می کند.

اصلاح

روزنامه اصلاح در مورد اظهارات اخیر فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه افغانستان نوشته است که آقای مسلمیار گفته بخاطر مذاکرات صلح با طالبان نباید به پاکستان امتیاز داده شود.

روزنامه اصلاح به نقل از آقای مسلمیار گفته است که ما خواهان صلح هستیم اما پاکستان در این پروسه نیت نیک ندارد.

نویسنده نوشته است که رییس مشرانو جرگه گفته، مذاکرات صلح طوری صورت نگیرد که بیرق سفید طالبان به سیاه مبدل گردد.

XS
SM
MD
LG