لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

وزیر خارجهء امریکا با همتای ایرانی اش ملاقات کرد


جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا امروز با همتای ایرانیش در شهر لاوسین در سویس ملاقات کرد. این ملاقات برای طرح چوکات یک توافق قبل از ضرب الاجل تعیین شدهء اخیر مارچ صورت گرفته است. انتظار می رود توافقنامهء نهایی به تاریخ بیستم جون سال جاری میلادی امضا شود.

قبل از ملاقات امروز وزرای خارجهء دو کشور، روز گذشته متخصصان امور تخنیکی و دیپلوماتان ارشد ایران و ایالات متحده با هم ملاقات کرده بودند.

جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا با اشاره به مذاکرات اتمی با ایران دیروز در مصر با ابراز اینکه دشواری بزرگ که در برابر توافقنامه وجود دارد، تخنیکی نه، بلکه سیاسی است، گفت:

"ما به این عقیده ایم که در ماه اپریل، می و یا هم جون کدام تغییر زیاد بوجود نخواهد آمد و توافقی را که امروز می توان، آن زمان کرد. اگر برنامهء اتمی ایران به مقاصد صلح آمیز است، بیایید توافق کنیم. من امیدوارم که تا چند روز آینده این کار ممکن باشد."

اما وزیر خارجهء ایالات متحده همچنان گفته است، تا هنوز فاصله زیاد وجود دارد و ایران باید انتخاب های مهم را بکند، تا مسایل پیش برود.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجهء ایران نیز در صحبت با آژانس خبری محصلین ایران "ایسنا" با اشاره به فاصلهء موجود، روز دوشنبه گفت، امیدوار است تا اختلافات مهم کاهش یابد.

اما شهزاده ترکی الفیصل رییس سابق ادارهء استخبارت عربستان روز دوشنبه در مصاحبه با بی. بی. سی در ریاض گفت:

"تهدید صرف به جاه طلبی های ایران برای دستیابی به اسلحهء اتمی منحصر نمی شود. ایران همین اکنون اگر در یمن، سوریه، عراق است و یا لبنان، فلسطین و بحرین، یک نقش تفرقه افگن را در صحنهء های مختلف دنیایی عرب بازی می کند. ختم هراس از توسعهء اسلحهء کشتار جمعمی توسط ایران، پایان مشکلاتی نیست که ما با این کشور داریم."

آژانس خبری رویترز در هفتهء گذشته گزارش داد که قدرت های جهان گفتگو ها را آغاز کرده اند که موافقتنامهء احتمالی با ایران باید توسط سازمان ملل متحد تایید شده و تحریم های وضع شده بر آن کشور رفع شود.

قدرت های غربی، اسراییل و کشورهای منطقه هراس از آن دارند که ایران با پیشبرد برنامهء جنجال برانگیز هستوی برای دستیابی به اسلحهء اتمی تلاش می کند. ایران همواره این ادعا را رد کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:38 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG