لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

جایزهء بهترین معلم جهان به یک امریکایی تعلق گرفت


از افغانستان عزیزالله رویش در لست نهایی بهترین معلم جهان شامل بود
از افغانستان عزیزالله رویش در لست نهایی بهترین معلم جهان شامل بود

درگردهمایی دیروز درامارات متحد عربی جایزۀ بهترین معلم جهان که در فهرست نهایی نامزدان آن یک معلم افغان نیز شامل بود به یک معلم امریکایی تعلق گرفت.

نانسی آتویل گفت این جایزه را به یک مرکز تدریسی ومکتبی که خود وی بیست وچهار سال قبل آن را تاسیس کرده، می بخشد.

نانسی آتویل که مدت چهل ودو سال درتدریس ادبیات زبان انگلیسی ابتکارات دارد این جایزۀ یک ملیون دالری را برنده شد.

خانم آتویل همۀ این جایزۀ نقدی را به یک مرکز ومکتب غیرانتفاعی که درسال 1990 تاسیس کرده می بخشد.

این مرکز که به منظور پیشرفت ونشر طریقه های تدریسی وآموزشی تاسیس شده، می گوید نود وهفت فیصد شاگردانش به پوهنتون ها راه یافته اند.

خانم آتویل گفت دریافت این جایزه به مثابۀ قدردانی اخیر از تلاش های زنده گی وی درعرصۀ تدریس می باشد ولیکن قدردانی واقعی ازسوی خود شاگردان است.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم صدراعظم امارات متحد عربی و بیل کلنتن رییس جمهور امریکا هم در گردهمایی اعلان برندۀ این جایزهاشتراک داشتند.

درآغاز 1330 نفر از 127 کشور برای این جایزه نامزد شده بودند. ولی میان ده نفریکه در فهرست نهایی به این جایزه نامزد شدند یک معلم افغان بنام عزیزالله رویش هم شامل بود.

عزیزالله رویش به رادیو آزادی گفت که وصف دشواری های زنده گی و تلاش برای تامین معیشت، شوق کتاب خواندن داشت و این اشتیاق باعث آن شد تا مقدار اندکی پول را که پس انداز می کرد کتاب می خرید و می خواند.

آقای رویش با تلاش های خسته گی ناپذیر و پشتکار نه تنها خودش را ساخت، بلکه تا امروز هم با عشق و اشتیاق به آموزش اطفال افغان می کوشد. وی با تاسیس مکتب و تدریس در آن به کودکان و نو جوانان افغان علوم و دانش معاصر، اعتماد به نفس و محبت به انسان را می آموزد.

در کنار آقای رویش از افغانستان گوی ایتین Guy Etienne از هایتی ، از کینیا جاکلین جومبی کهورا Jacqueline Jumbe-Kahura، از کومبودیا ننگ فالا Neang Phalla ، ازهند کیران بیرسیتی Kiran Bir Sethi ، ازبریتانیا ریچارد سپنسر وازمالیزیا مدینجیت سنگ Madenjit Singh,درلست نهایی نامزدان این جایزه شامل بودند.

XS
SM
MD
LG