لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

عابدی: مقامات هند و افغان گفتند، چگونگی جنگ علیه تروریزم تغییر کرده است


اجمل عبید عابدی سخنگوی ریاست جمهور افغانستان
اجمل عبید عابدی سخنگوی ریاست جمهور افغانستان

با سفر آقای گوپتا معاون مشاور امنیت ملی هند به افغانستان این دومین مقام هندی است که در ظرف دو هفته از افغانستان دیدن می کنند و با مقامات افغان روی مسایل گوناگون بحث و مذاکره می نمایند.
مقامات افغان می گویند، معاون مشاور امنیت ملی هند دیروز در کابل در ملاقات با رییس جمهور افغانستان در مورد وضعیت امنیتی منطقه و همکاری های اقتصادی بین هند و افغانستان گفتگو کردند.
اجمل عبید عابدی سخنگوی ریاست جمهور افغانستان به رادیو آزادی گفت، در ملاقات معاون مشاور امنیت ملی هند با رییس جمهور افغانستان که حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان نیز حضور داشت، هر دو جانب در بارهء روابط امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفتگو کردند و بر مبارزه مشترک علیه تروریزم تاکید نمودند.
به گفتهء آقای عابدی مسالهء مهم در این گفتگو ها تغییرات در چگونگی جنگ با تروریزم و خطرات ناشی از آن بود. اجمل عبید عابدی اضافه کرد:
" تغییرات و خطراتی که افغانستان به آن روبرو بود، امروز منحصر به افغانستان نمانده، بلکه این خطراتی اند که دنیا و منطقه هم به آن روبرو است. "
به گفتهء عابدی در این دیدار روی اینکه چگونه می توان در برابر تروریزم منطقه مبارزه و تلاش کرد، نیز بحث شد.
ارگ ریاست جمهوری افغانستان می گوید، در دیدار رییس جمهور اشرف غنی و معاون مشاور امنیت ملی هند در مورد روابط اقتصادی بین دو کشور نیز بحث و مذاکره صورت گرفت.
رییس جمهور غنی به طور خاص روی تقویت پروژه بندر چاه بهار و در این زمینه بر همکاری های در عرصه زیربنا و اعمار تاسیسات در آنجا تاکید شد.
پروژه بندر چاه بهار افغانستان را از راه ایران و پس از آن از طریق بحر به هند وصل می کند.
در اعلامیهء ریاست جمهور افغانستان همچنان آمده است که ضمناً هردو جانب در باره مسایل ترانزیتی و تجارتی نیز به بحث پرداختند.
دو هفته قبل از این، اس جی شنکر معاون وزارت خارجه هندوستان به کابل سفر داشت و با مقامات افغان روی همچو مسایل گفتگو کرد.
مقامات هندی در زمانی به افغانستان سفر می کنند که روابط حکومت افغانستان با کشور رقیب هند پاکستان در مقایسه با گذشته خیلی بهبود یافته و از پیشرفت ها برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان خبر داده می شود.
عدهء در داخل افغانستان بر حکومت رییس جمهور اشرف غنی انتقاد می کنند که با نزدیکی روابط با پاکستان روابط دیرینه اش را با هند سرد ساخته و این کشور را از توجه انداخته است.

XS
SM
MD
LG