لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

اشرف غنی: نظام معارف افغانستان از لحاظ کیفی به تغییر جدی نیاز دارد


سال تعلمی جدید درافغانستان با به صدا درآوردن زنگ مکتب توسط رییس جمهور غنی و رییس جمهور پیشین افغانستان حامد کرزی آغازشد.

سال جدید تعلیمی دراین کشور درحالی آغاز میشود که بگفته مقامات افغان هنوز هم دراین کشور حدود یک اعشاریه سه میلیون طفل ازرفتن به مکتب محروم هستند.

رییس جمهور غنی روز پنجشنبه در مراسم آغاز سال جدید تعلیمی در لیسه امانی شهرکابل گفت که نظام معارف افغانستان از لحاظ کیفی به تغییر جدی نیاز دارد:

" ازلحاظ کمی درسیزده سال که وقت کم پنداشته میشود پیشرفتهای خوبی داشته ایم، اما دبخش کیفی مشکلات جدی داریم.

این طبیعی است زمانیکه توجه به کمیت صورت گیرد ازنظرکیفی مشکلات به وجود میآید.

حالا برای ما و شما ضروری است که تغییرات کیفی را درمعارف بوجود بیاوریم."

آقای غنی گفت تلاش میشود تا در سه سال آینده زمینه آموزش به اطفال که حالا به مکتب رفته نمیتوانند فراهم شود.

محمد اشرف غنی ابراز داشت که بعد از رای حل مشکلات معلمین نیز بحثهای منظم صورت گرفته و از مردم نیز خواست تا جهت بهبود معارف تلاشهای جدی را انجام دهند.

رییس جمهور افغانستان خطاب به معلمین گفت که نباید در برابر متعلمین از خشونت کار گیرند و باید باید به تمام زبانها ولهجه های مردم افغانستان احترام کامل صورت گیرد.

دراین حال محمد شفیق صمیم سرپرست وزارت معارف افغانستان دراین مراسم گفت که سال تعلیمی جدید با شعار تعلیم با کیفیت و متوازن آغاز میشود:

" معارف با کیفیت ومتوازن شعارامروز و سال تعلیم افغانستان خوانده میشود وبرای رسیدن به این آرمان ما تمام تلاش های خود را انجام میدهیم.

ما تلاش میکنیم تا برای سالهای آینده تهداب یک معارف قوی را گذاشته و به معارف خوب که خواست همه می باشد برسیم. "

به گفته مقامات وزارت معارف افغانستان درحال حاضرحدود 10 ملیون طفل به مکتب میروند که چهل و دو درصد آنان را دختران تشکیل میدهند.

اما یکی از انتقاد ها همواره این بوده است که دربخش معارف در چند سال گذشته دهها ملیون دالر به مصرف رسیده اما هنوز نیز دراین عرصه از لحاظ کمی وکیفی مشکلات جدی وجود دارد.

بسته بودن صدها مکتب،مشکلات درنصاب،عدم مسلکی بودن معلمین و نبود یک سیستم منظم نظارتی از چالشهای جدی در برابر معارف افغانستان خوانده میشود.

نسیم شفق.

XS
SM
MD
LG