لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

نور: برگزاری انتخابات ولسی جرگه به وقت معین آن ناممکن شده است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان میگوید ازچندی به این طرف طرحی را برای حکومت درخصوص انتخابات ولسی جرگه فرستاده است اماحکومت تاحال اقدامات لازم را دراین مورد انجام نداده است.

نورمحمد نورسخنگوی این کمیسیون روزپنجشنبه به رادیوآزادی گفت حکومت تاحال نه بودجه انتخابات ولسی جرگه را تصویب کرده ونه هم دراین رابطه امکانات لازم را فراهم کرده است.

وی میگوید دراین خصوص زمان زیاد ضایع شده وحالا شاید این ناممکن باشد که انتخابات ولسی جرگه دروقت معین آن برگزارگردد:

" با جرئت گفته میتوانم که این یک گپ بسیار مشکل است که انتخابات ولسی جرگه مطابق به قانون اساسی درزمان معین آن برگزارشود بخاطریکه وقت ازدست رفته و حکومت به تعهدات خود و مکلفیت های را که قانون بالای آن تاکید کرده است به آن عمل نکرده است. "

آقای نورمیگوید، هرگاه حکومت شرایط انتخابات را که قوانین وضع کرده است تکمیل نماید، کمیسیون آماده است که ازانتخابات مدیریت نماید.

به اساس قانون دوره کاری ولسی جرگه در تاریخ اول سرطان سال 1394 به پایان میرسد وحکومت مکلف است که 30 یا 60 روزقبل ازاین تاریخ انتخابات ولسی جرگه را برگزارکند.

اما تاحال تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه اعلام نشده وحکومت افغانستان میگوید قبل ازبرگزاری این انتخابات باید بالای اصلاح نظام انتخاباتی کارصورت گیرد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت روز پنجشنبه درصحبت بارادیوآزادی گفت درافغانستان به اصلاح نظام انتخاباتی نیازاست وممکن به اساس ضرورت برگزاری انتخابات به تعویق بافتد:

" پروسه انتخابات به وقت ضرورت دارد وشاید انتخابات به همین دلیل معطل شود تا زمانیکه اصلاحات بوجود نیاید ما به انتخابات رفته نمیتوانیم، بخاطریکه هیچ کس نمیخواهد مشکلاتی باز تکرار شود که درانتخابات های گذشته ما داشتیم. "

آقای فیصل میگوید بدون آوردن اصلاحات مردم به انتخابات باورندارند،جامعه جهانی با انتخابات افغانستان کمک مالی نمیکند ونه هم ناظرین خارجی حاضربه نظارت هستند.

با این هم قانون دانان به این باوراند که حکومت وقت کافی دارد واین بار باید ازقانون شکنی ها جلوگیری نماید.

آنان میگوید درحالی که ازمدت طولانی قوه قضایه ازسوی سرپرست اداره میشود وهرگاه قوه مقننه هم دراین وقت مشروعیت خود را ازدست بدهد امکان دارد مشکلات زیادی درکشوربوجود بیاید.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG