لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۴

سه حادثۀ طبیعی مهم بطور همزمان در روز اول بهار امسال


از نگاه علم نجوم یا ستاره شناسی به تاریخ بیستم مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی که مصادف است با نوروز سال ۱۳۹۴ خورشیدی سه حادثۀ طبیعی همزمان با هم رخ می دهد که یک امر بسیار نادر است.

نخست:

امروز مصادف است با اعتدال شب و روز و اولین روز بهار.

اعتدال شب و روز زمانی رخ می دهد که خط استوای کرۀ زمین از مرکز آفتاب بگذرد.

اعتدال یا برابر شدن شب و روز تنها زمانی است که آفتاب به شکل عمودی بالای خط استوای زمین می تابد. در نتیجه نیم‏کرۀ شمالی و نیم‏کرۀ جنوبی زمین به صورت مساویانه روشن می شود!

دوم:

به تاریخ بیستم مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی مهتاب در نزدیکترین فاصلۀ اش با زمین قرار گرفته است. به این دلیل مهتاب بزرگتر از همیشه معلوم می شود. معمولاً سال سه یا شش بار مهتاب بزرگتر از همیشه معلوم می شود، اما خیلی نادراست که این حادثه در روز اول بهار رخ دهد و هم توام شود با آفتاب گرفته گی.

و مسالهء سوم اینکه:

به تاریخ بیستم مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی آفتاب و مهتاب در یک خط قرار گرفته و آفتاب گرفتگی رخ می دهد. مهتاب چهارصد بار خوردتر از آفتاب است و آفتاب چهارصد مراتبه دورتر از مهتاب قرار دارد، روی همین دلیل اندازهء آنها هنگام کسوف به چشم انسان یکسان به نظر می رسد.

نوروزی که توام با آفتاب گرفتگی یا کسوف باشد تا سال ۲۰۵۳ میلادی دوباره رخ نخواهد داد و مرتبۀ بعدی آن سال ۲۰۷۲ میلادی خواهد بود، اما معلوم نیست آیا این دو حادثه با رویداد جالب سوم که همانا بزرگترین مهتاب است، توام خواهد بود یا خیر؟

ترجمۀ پروین پژواک-- March 20, 2015

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:14 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG