لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

بیش از 11 صد تن در 1393 در افغانستان قربانی حوادث ترافیکی شده اند


ریاست عمومی ترافیک وزارت امور داخله افغانستان می گوید، تعداد تلفات در نتیجه حوادث ترافیکی در سال 1393 در تناسب به سال قبل آن بیست درصد کاهش یافته است.

حادثات ترافیکی پس از جنگ عامل بزرگ تلفات انسانی در افغانستان بشمار میرود

افغانستان در سال 1393 شاهد شماری از حادثات خونین ترافیکی بوده که از جمله در ولایت های کابل ، بلخ، هرات، زابل و ننگرهار از این گونه حوادث گزارش داده شده است.

ریاست عمومی ترافیک وزارت داخله افغانستان می گوید، در سال 1393 تقریباً 1383 نفر در کابل، چهار صد پنجاه و هشت تن در بلخ، سه صد و یازده تن در هرات، هفتاد شش تن در زابل و سه صد تن در ننگرهار در نتیجه حادثات ترافیکی کشته و زخمی شده اند.

عبدالقادر مدیر پلان این ریاست می گوید، تعداد افراد کشته شده در اثرحادثات ترافیکی در سال 1393 به بیش از یازده صد تن می رسد.

وی گفت، در تناسب به سال 1392 در سال 1393 میزان تلفات از بابت حادثات ترافیکی در افغانستان بیست فیصد کاهش یافته است:

"سطح حادثات ترافیکی ما در سال 1393در تناسب به سال 1392 کاهش یافته که تعداد افراد فوت شده ها در سال 1393 یک هزار و یک صد و هفده نفر است در حالیکه در سال 1392یک هزار و سه صد و نود دو نفر بوده که تقریبا 15 تا 20 فیصد کاهش را نشان می دهد."

وی همچنان می گوید، در سال 1393 تعداد مجروحین 2240 نفر بوده در حالیکه در سال 1392 این رقم به 5359 نفر می رسید که این چهل و پنج فیصد کاهش را نشان می دهد.

مسوولان ریاست ترافیک این را نیز می گویند که در سال های اخیر به هدف کاهش حوادث ترافیکی تلاش های شان را شدت بخشیده اند.

این مسوولان می گویند، در این راستا تطبیق اصول و مقررات را جدی گرفته، کمبودات تخنیکی را تکمیل کرده و برنامه های آگاهی عامه را نیز افزایش داده اند.

گفته می شود در حال حاضر بیشتر حوادث ترافیکی در شاهراه های افغانستان صورت می گیرد.

شماری از راننده گان و مردم عام در صحبت با رادیو آزادی شکایت می کنند که بیشتر قربانیان حوادث ترافیکی مسافرین شاهراه ها هستند.

شماری از باشنده گان ولایت قندهار شکایت می کنند که راننده گان وسایط مسافربری در شاهراه کابل – قندهار بیشتر مواد مخدر استفاده کرده و اصول ترافیکی را مراعات نمی کنند:

"نام من نور احمد است من باشنده ولایت قندهار هستم، حادثات ترافیکی بسیار زیاد شده، راننده گان چرس می کشند و نشه و به حال خود نمی باشد به همین دلیل حادثات ترافیکی زیاد صورت می گیرد."

"نظر من اینست بخاطر حادثات ترافیکی زیاد شده که سرک ها خامه است راننده گان بسیار سرعت می گیرند خواست من از حکومت همین است که سرک ها را بازسازی کند و به راننده گان هدایت بدهد تا درست راننده گی کنند."

در عین حال باشنده گان مسیر شاهراه کابل – جلال اباد نیز همین نگرانی را داشته و تقاضا دارند تا راننده گان حین عبور از این شاهراه احتیاط را در نظر داشته باشند.

اما شماری از باشنده گان کابل به این باور اند که افراد زورمند و کسانیکه قانون را مراعات نمی کنند بیشتر سبب ایجاد حوادث ترافیکی می شوند.

تعداد از باشنده گان و راننده گان کابل در مورد عوامل حوادث ترافیکی در این شهر به رادیو آزادی چنین گفتند:

"راننده گان باید احتیاط را در نظر داشته و قانون را بالای خود تطبیق کنند."

"مردم رشوه گرفته و موتر خریداری کرده اند راننده گی کرده نمی تواند، اسناد ندارد و به زور خود بالای جلو موتر نشسته یک روز از موتر خریدن اش نمی شود روز دوم سر جلو موتر حرکت می کند."

اما مسوولان ریاست عمومی ترافیک عوامل وقوع حوادث ترافیکی را خرابی سرک ها، عوارض تخنیکی وسایط، سرعت زیاد و عدم مراعات اصول ترافیکی عنوان می کنند.

اسدالله مدیر ترافیک کابل می گوید، با کسانیکه قوانین و اصول ترافیکی را مراعات نکرده و از آن سرپیچی می کنند برخورد جدی و قانونی می شود.

وی در یک مصاحبه اختصاصی به رادیو آزادی گفت که از بابت جریمه نقدی افراد متخلف در سال 1393 عواید ریاست ترافیک به بیش از صد میلیون افغانی رسیده و به وزارت مالیه تسلیم داده شده است:

"بخاطر جلوگیری از تخلفات موظفین ترافیکی در هر استقامت، چهاراهی و جاه های دیگر که ضرورت باشد توظیف شده و همراه با پارچه جریمه ایستاده و ما امسال بیشتر از صد میلیون افغانی صرف از درک ماخذه عواید داشتیم که آنرا رسماً به وزارت مالیه تسلیم داده ایم."

در عین حال شماری از راننده گان از نبود علایم و اشارات ترافیکی در مسیر شاهراه ها شکایت کرده و در ضمن می گویند، بیشتر به افرادیکه تجربه راننده گی را ندارند در بدل گرفتن پول جواز داده شده است.

اما مسولان ریاست عمومی ترافیک می گویند، در سال های اخیر تلاش های شان را شدت بخشیده اند تا در جاده های بزرگ، ایستگاه ها و شاهراه های بزرگ علایم ترافیکی را نصب نمایند.

شماری از مردم عام می گویند، تا زمانیکه قانون بالای همه بطور یکسان تطبیق نشده متخلفین مجازات نشوند حوادث ترافیکی روز به روز افزایش یافته و این کار سبب خواهد شد تا میزان تلفات نیز بالا برود.

XS
SM
MD
LG