لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۳

قندزی: به هدف رشد زراعت برنامه های بزرگِ را روی دست داریم


وزارت زراعت و مالداری افغانستان از تطبیق برنامه های بزرگ به هدف رشد زراعت و بازاریابی محصولات زراعتی دهاقین و مالدران در سال 1394 در این کشور خبر می دهد.

مسوولان وزارت زراعت و مالداری افغانستان می گویند امسال در نظر دارند تا میلیون ها دالر را در اختیار دهاقین و مالداران قرار داده و آنان را در رشد زراعت و فروش محصولات شان کمک نماید.

سلیم خان قندزی سرپرست این وزارت به روز شنبه در مراسم افتتاح جشن نوروز و نمایشگاه محصولات زراعتی در بادام باغ کابل گفت، در این سال برنامه های بزرگ را برای کمک به دهاقین روی دست دارند:

"برنامه های بزرگ و مشخص ما در بخش تنظیم منابع طبیعی، ایجاد و احیای مجدد ذخایر آب، توزیع تخم های اصلاح شده و کود کیمیاوی، احداث باغ ها به شیوه های مدرن و جدید تطبیق برنامه های زنجیره یی ارزشی، ایجاد سردخانه ها و سبزخانه ها، بازاریابی برای محصولات زراعتی و حیوانی در کشور از جمله برنامه های مهم است که در سال پیش رو تطبیق خواهد شد."

وی همچنان ابراز امیدواری کرد که بارنده گی های سال گذشته سبب رشد زراعت و حاصلات فراوان در کشور گردد.

مسوولان وزارت زراعت و مالداری، اطلاعات و فرهنگ افغانستان و شاروالی کابل به هدف تجلیل از جشن نوروز و معرفی محصولات زراعتی نمایشگاه را نیز افتتاح کردند.

به اساس معلومات وزارت زراعت و مالداری افغانستان، در این نمایشگاه به تعداد 200 غرفه از محصولات مختلف و تولیدات داخلی به شمول صنایع دستی از 34 ولایت کشور به نمایش گذاشته شده است.

سرپرست وزارت زراعت می گوید، پس از این در اخیر هر هفته به روز های پنجشنبه و جمعه زمینه را فراهم می سازد تا دهاقین و تولید کننده گان محصولات شان را در کابل به نمایش بگذارند.

این در حالیست که در سال های گذشته نیز مسوولان این وزارت وعده های را به دهاقین داده و اطمینان داده بودند که به مشکلات شان رسیده گی می کنند.

اما شماری از دهاقین و تولید کننده گان محصولات زراعتی که محصولات شان را به نمایشگاه آورده بودند از عدم توجه حکومت شکایت کردند.

دو تن از آنان در صحبت با رادیو آزادی از حکومت خواستند تا در سال جاری توجهء لازم را به وضعیت زراعت و تولیدات شان مبذول بدارد:

" از سه الی چهار سال به این طرف مشکل وجود دارد و در هلمند هم تاثیرات امراض مختلف است تا حال کدام همکاری هم از سوی حکومت ندیده ایم و خواست ما اینست که به این مساله متوجه شود."

"اجناس خارجی که میاید مشکلاتی را ایجاد می کند، برای تولید وطن که ما نمی توانیم جنس خود را تولید کنیم و به بازار عرضه کنیم."

این در حالیست که عبدالجبار تقوا سرپرست ولایت کابل در مراسم جشن نوروز نیز از عدم توجه به سرد خانه ها پس از افتتاح و نبود تجهیزات درست زراعتی در ولایات انتقاد کرده و خواهان توجه به مشکلات دهاقین گردید.

از سوی هم کارشناسان به این باور اند که هرگاه حکومت در عرصه رشد زراعت به گونه جدی اقدام کند بعید نخواهد بود که مشکلات دهاقین از این ناحیه مرفوع شده و افغانستان از نگاه رشد زراعت در وضعیت خوبی قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG