لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

"اکثر افرادیکه در کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تعیین شده اند، مسلکی نیستند"


جانداد سپین غر رییس اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات
جانداد سپین غر رییس اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات

شماری از نهاد های ناظر انتخابات هر چند ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را برای اصلاح سیستم انتخاباتی این کشور استقبال می کنند، اما گزینش افراد غیر مسلکی و چهره های که به باور آنان وابسته گی های سیاسی دارند را در این کمیسیون به انتقاد می گیرند.

اعضای این نهاد ها بر گزینش افراد بی طرف در این کمیسیون تاکید می کنند و می گویند، نباید اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی وابستگی های سیاسی داشته باشند.

جانداد سپین غر رییس اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات، روز یک شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان نگران اند که با حضور افراد غیر مسلکی در این کمیسیون آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی ممکن نیست:

"با تأسف که اگر از نگاه مسلکی بودن نگاه کنیم شما اندک از اعضای این کمیسیون مسلکی هستند.

چنین گفته می شود که اعضای این کمیسیون پانزده تن هستند، اما با تاسف که سوم حصه ی این پانزده عضو که برای ما معرفی شده اند کسانی نیستند که در انتخابات کار کرده باشند و یا در این بخش مسلکی باشند.

حد اقل سه یا چهار تن از اعضای این کمیسیون ممکن کسانی باشند که در انتخابات تجربه داشته باشند.

با آن هم اگر این افراد به صداقت و بر اساس پیشنهادات فعالان مدنی و یا تجارب گذشتهء انتخابات کار گیرند تا اندازهء این خلاء ها پر می شود."

آقای سپین غر تاکید می کند که اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی باید بر مشکلات مدیریتی و انتخاب کمیشنران در این کمیسیون از دقت کامل کار گیرند.

او می گوید، اعضای این کمیسیون هم چنان باید بر چگونگی شماری از طرزالعمل های موجود در کمیسیون های انتخاباتی مانند، قرنطین آراء، شمارش و انتقال آراء از یک محل به محل دیگر در درازمدت به گونه جدی کار کنند.

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی سر انجام روز گذشته به فرمان رییس جمهور غنی ایجاد و شکریه بارکزی عضو ولسی جرگه به حیث رییس این کمیسیون گماشته شد.

با این همه، شکریه بارکزی رییس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی می گوید، اعضای این کمیسیون بر اساس شایسته گی و مسلکی بودن گماشته شده اند.

خانم بارکزی هم چنان می گوید که شماری از نماینده گان سازمان ها نیز عضویت این کمیسیون را دارند:

"شما فراموش نکنید که تمویل کنندهء انتخابات افغانستان کشور های هستند که علاقمند پیشرفت دیموکراسی در افغانستان اند و جلب رضایت ملی و بین المللی در پروسهء ملی انتخابات جز اولویت ها و آوردن اصلاحات در نظام انتخابات به عنوان یک اصل خواهد بود."

از سوی دیگر عبدالستار سعادت رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی در برابر تصمیم رییس جمهور غنی از ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی عکس العمل نشان داده است.

آقای سعادت در صفحه فیس بوک اش نگاشته است که ایجاد کمیسیون غیر قانونی بوده و رییس جمهور از ایجاد این کمیسیون برای این که در سفرش به امریکا بی دستآورد نباشد بهره گیری کرده است.

با اینحال ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی یکی از وعده های رییس جمهور و رییس اجرائیه حین توافق بر تشکیل حکومت وحدت ملی بوده است.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG