لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

دهها زن جسد فرخنده را در شهر کابل به خاک سپردند


شماری از باشنده های شهر کابل جنازه فرخنده را از خانه اش برداشته و در حضیره پنجصد فامیلی خیرخانه مینه شهر کابل به خاک سپردند.

در مراسم جنازه فرخنده دهها تن از زنان برخی از اعضای جامعه مدنی و شورای ملی، مقامات امنیتی و هزاران تن از مردم عام اشتراک نموده بودند.

در این مراسم مردم فرخنده را بی گناه دانستند و گفتند که این خشونت ها بر ضد زن ها باید خاتمه یابد در غیر آن سایر زنان این کشور قربانی چنین دسیسه ها خواهند شد.

تابش فروغ یک تن از فعالان جامعه مدنی در این مورد چنین گفت:

" حالی در افغانستان هر روز بینی زنان را می برند، آنان را می کشند و آتش می زنند، ما باید از فرخنده که مظلومانه به قتل رسید پاسداری نماییم. "

فرخنده روز پنجشنبه هفته گذشته در نزدیک مسجد شاه دو شمشیره شهر کابل به اتهام آتش زدن نسخه قرآنکریم با سنگ و چوب کشته شد و جسد اش از سوی مردم به آتش کشیده شد.

ده ها زن که در مراسم خاک سپاری جسد فرخنده اشتراک کرده بودند، گریه و ناله می کردند و در نزدیکی قبر فرخنده جنازه او را از نزد مرد ها گرفتند و بالای شانه هایشان به قبر نزدیک کردند.

حلیمه آزادمنش یک تن از فعالان جامعه مدنی بر مردان صدا زد و گفت، زنان را حق بدهید تا جسد همجنس شان را به خاک بسپارند:

" خواهش می کنم حد اقل برای ما اجازه بدهید تا ما همجنس خود را خودما در خاک بسپاریم، و امیدوار هستم تا دیگر اجازه ندهید بالای دختران تان تجاوز صورت گیرد، هز چند در 1393 شمسی ما شاهد قتل، سوختاندن و خشونت های مختلف بوده ایم. "

امام مسجد منطقه که فرخنده در آن زندگی می کرد گفت، فرخنده و خانواده وی یک مثال عزت، ادب و مسلمانی در منطقه شان بود.

به گفته خانواده و دوستان فرخنده، او فارغ دارالعلوم و حافظ قرآن بوده و تا قبل از کشته شدنش علوم اسلامی را به دیگران تدریس می کرد.

فرهاد یکی از همسایه های فرخنده گفت، وی و خانواده اش را از بیست سال به اینطرف می شناسد و به گفته وی فرخنده قربانی یک توطئه شوم شده است:

" فرخنده همسایه ما بوده، بسیار وقت میشود که او را می شناختم در مکتب استاد بود، فارغ علوم دینی و حافظ قرآن بوده است، ما این توطئه را رد می کنیم و تائید می کنیم که فرخنده و خانواده اش مردم بسیار خوب و شریف هستند. "
کشتن و سوختاندن یک زن در روز روشن آن هم در پایتخت افغانستان به اتهام اهانت به قرآنکریم بی سابقه بوده است.

اما خشونت علیه زنان در این کشور یک مشکل جدی و تکراری بوده و قبل از این در کابل و سایر ولایات برخی از زنان لت و کوب شده، بالای آنان تجاوز جنسی صورت گرفته و حتی به قتل رسیده اند.

در مراسم جنازه فرخنده اشتراکنندگان بر نیرو های امنیتی انتقاد کردند و گفتند که، باید جلو این رویداد را می گرفتند.

آنان از نیروهای امنیتی خواستند تا عاملین این رویداد را بازداشت کند و آنان را به چنگ قانون بسپارند.

در این حال جنرال محمد ظاهر رئیس تحقیقات جنایی وزارت امور داخله که در این مراسم حضور داشت گفت که، فرخنده بی گناه است و اطمینان داد که پولیس در این زمینه اقدامات را انجام میدهد:

" هیچ یک از این افراد از چنگ ما رهایی ندارد، راننده موتر و برخی از عاملین را بازداشت نموده ایم و اگر فردی به پاکستان هم فرار کند از آنجا هم او را پیدا می کنیم، فرخنده خو بی گناه است اما اگر فردی گناه هم داشته باشد کسی حق این کار را ندارد، حتی پولیس که غفلت کرده ما رهایش نمی کنیم. "

کارشناسان می گویند، ارگان های عدلی و قضایی باید تلاش کنند تا ذهنیت مردم را در رابطه به مسایل قانونی روشن ساخته و تلاش کنند تا اینگونه رویداد ها بار دیگر تکرار نشود.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG