لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

بنیاد تحت نام "فرخنده" در شهر کابل ایجاد می گردد


با آنکه جسد آتش زدهء فرخنده و چهره معصومانه او به سالهای سال از ذهن مردم دور نخواهد شد اما اعضای خانواده او میخواهند تا به نام وی یک بنیادی را ایجاد کنند.

اعضای خانواده او میگویند که با ایجاد بنیاد به نام فرخنده، مردم او را فراموش نکرده و دیدن این بنیاد مبارزه و نا امیدی فرخنده را در ذهن آنان خواهد انداخت.

مجیب الله ملکزاده برادر فرخنده روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که این بنیاد آن اهداف فرخنده را که در زنده گی آرزوی آنرا داشت و قربانی آن شد تعقیب خواهد کرد:

" هدف این بنیاد هدف خود فرخنده است، یک آرزوی فرخنده این بود که انسان به مقام انسانی خود برسد، و مبارزه در مقابل ظلم در برابر انسان و دوم اینکه چون او یک معلم بود و عشق برای تدریس داشت و عشق داشت تا مفکوره های خود را برای خواهر و برادر خود انتقال دهد. "

فرخنده پنجشنبه گذشته در مسجد شاه دو شمشیره کابل به اتهام سوختاندن نسخهء از قرآن کریم با لت کوب مردم کشته شده و سپس جسدش آتش زده شد.

حال که حقیقت روشن شد که فرخنده شکار دسیسه تعویذ نویسان شده، آن عدهء از افرادی که در قتل او دست داشتند اکنون پشیمان به نظر میرسند.

فردی در صفحهء فیسبوکش نوشته بود از هنگامی که بر فرخنده سنگ پرتاب کرده و او را لت و کوب کرده است هر شب در خواب هراس دارد.

فرخنده هنگام کشته شدن همواره صدای کمک بلند می کرد و طلب نجات می کرد اما هیچ فردی دست او را نگرفته و همان شد که با آرمان های خود و زیرلت و کوب مردان خشمگین جان داد.

وزارت داخله و کمیسیون بررسی چگونگی قتل فرخنده می گویند، فرخنده بی گناه بوده و در برار تعویذ نویسان مبارزه داشت.

در این حال نسیمه نیازی فعال زن و یک تن از اعضای ولسی جرگه ایجاد بنیاد تحت نام فرخنده را استقبال نموده و گفته است که تاجران باید برای این بنیاد کمک مالی کنند:

" این که خانواده فرخنده تصمیم گرفته تا به نام او یک بنیاد را ایجاد می کند این یک گام مثبت است، و من فکر می کنم که ایجاد این بنیاد یک موضوع مهم است، و باید حکومت، جامعه مدنی، و تجار در این خصوص همکار شوند و خانواده او را تنها نگذارند. "

فرخنده در گذشت اما هنوز هم مردم از تکرار این چنین رویدادها نگران اند.

شورای علمای کابل چندی قبل به همین دلیل از حکومت خواست تا جلو کار تعویذ نویسان را که به اصول تعویذ نویسی نمی دانند بگیرد.

از سوی هم مردم عام از حکومت میخواهند تا افراد دخیل در قتل فرخنده را محاکمه کند تا از تکرار چنین رویداد ها در آینده جلوگیری صورت گیرد.

لیزا حیدری

XS
SM
MD
LG