لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۸

اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی هنوزهم کار خود را آغاز نکرده اند


صدیق الله توحیدی معاون کمیسیون اصلاحات انتخاباتی
صدیق الله توحیدی معاون کمیسیون اصلاحات انتخاباتی

با آنکه مدت شش روز از فرمان رئیس جمهور در خصوص ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی می گذرد، اما که تا اکنون این کمیسیون کارش را آغاز نکرده است.

صدیق الله توحیدی معاون این کمیسیون روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، کار کمیسیون اصلاحات انتخاباتی پس از برگشت رئیس جمهور و رئیس اجراییه به کشور رسماً آغاز خواهد شد:

" اصلاً تا کنون هیچ جلسه بررسی برگزار نشده است. این کمیسیون را باید رئیس جمهور و یا رئیس اجراییه افتتاح کند و از جانب دیگر محل و آدرس درست اش هم معلوم نیست. "

حدود شش روز قبل به فرمان اشرف غنی رییس جمهور و توافق عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت افغانستان، کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تشکیل شد.

این کمسیون به شمول نماینده ملل متحد 15 عضو دارد که شکریه بارکزی عضو ولسی جرگه به حیث رئیس این کمیسیون انتخاب شده است.

این کمیسیون به هدف آوردن تغییر در مقررات و قوانین انتخاباتی و هم چنان تغییر و تبدیل برخی از کارمندان کمیسیون های انتخاباتی ایجاد گردیده است.

مقامات حکومت گفته اند که این کمیسیون تلاش می کند تا با آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی جلو تقلب و تخلف در انتخابات های آینده در کشور را بگیرد.

در این حال اعضای کمیسیون های انتخاباتی افغانستان گفته اند که باید اصلاحات در نظام انتخاباتی مطابق به قانون آورده شود.

به تازه گی رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان، ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را یک اقدام سیاسی و غیر قانونی عنوان کرده است.

در همین حال محمد نعیم ایوب زاده، رئیس تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می گوید، هرچند کمیسیون اصلاحات انتخاباتی نا وقت ایجاد شده، اما با در نظر داشت مدت اندکی که به انتخابات ولسی جرگه باقی مانده، این کمیسیون باید کارش را به زودی آغاز کند:

" حالا بسیار وقت است تا در مورد کارکرد آین ها قضاوت کنیم اما موانع حقوقی که کار روی قانون انتخابات صورت بگیرد از نگاه قانون وجود دارد و صلاحیت های آنان مشخص نیست هنوز نخستین جلسه خود را برگزار نکرده اند. بحث بودیجه و دفتر در بین شان است در کل در یک سر در گمی قرار دارد تنها برای ایجاد آن فرمان صادر شده است. "

آقای ایوب زاده همچنان گفت که کمیسیون اصلاحات انتخاباتی با مشکلات زیاد حقوقی مواجه است، اما باید کارخود را بی طرفانه انجام دهد.

با آنکه برخی از نهاد های ناظر انتخابات و جامعه مدنی گفته اند که کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به اساس مصلحت های سیاسی ایجاد شده، اما مسوولین این کمیسیون از مردم می خواند تا پس از آغاز کارشان، در مورد قضاوت کنند.

XS
SM
MD
LG