لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

هیدر بار: بعد از قتل فرخنده، زنان افغان احساس مصونیت نمی کنند


یک تحقیق کنندهء اداره بین المللی ناظران حقوق بشر در امور زنان افغان، می گوید، اگر قبل از این زنان در افغانستان به طور نسبی تا حدی مصونیت احساس می کردند، بعد از حادثه کشته شدن فرخنده دختر جوان در مرکز شهر کابل، این احساس از بین رفته است.

این تحقیق کنندهء اداره ناظران حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ می گوید، آنانی که بر فرخنده حمله کرده، او را لت کوب نموده، موتر را از سر وی گذشتانده و پس از مرگ اش جسد او را در دریا انداخته و آتش زده اند، اکثراً جوانان بودند.

این حادثه به تاریخ نزدهم ماه مارچ رخ داده و به گفته هیدر بار حکومت افغانستان باید پاسخگوی این حادثه باشد:

"حکومت افغانستان ویدیوها و تصاویر را که از این حادثه ثبت شده باید مشاهده کرده، هر مردی را که در این عمل وحشیانه دست داشت، دستگیر و باید محاکمه کند. حکومت همچنان بررسی کند که آیا پولیس در این حادثه چه کار را انجام داده؟ چرا پولیس این دختر را نجات نداده؟ باید بدانیم پولیس که در آنجا بود، آیا بی پروایی نکرده است؟ آیا پولیس توان آن را نداشت تا جلو حادثه را بگیرد؟ پاسخ همهء این سوالات باید با مردم شریک ساخته شود، زیرا در ویدیوها و تصاویر معلوم می شود که پولیس آنجا بود، که این دختر کشته شد."

هیدر بار در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی اضافه کرد، حکومت افغانستان نه تنها در مورد این حادثه، بلکه به طور مجموعی باید در برابر وضعیت حقوقی و اجتماعی زنان در این کشور تحقیق کند.

به گفتهء وی این مطلب باید مشخص شود که حکومت رییس جمهور غنی باید دست به اقدامی بزند که با حکومت رییس جمهور حامد کرزی متفاوت باشد.

این تحقیق کننده اداره ناظران حقوق بشر می گوید، با آنکه شش ماه از ایجاد حکومت جدید و انتخاب رییس جمهور اشرف غنی می گذرد و در مورد حقوق زنان حرف های خوش آیند گفته می شود، ولی در وضعیت زنان عملاً کدام تغییر به میان نیامده است.

هیدر بار گفت:

" شش ماه می شود که اشرف غنی به حیث رییس جمهور افغانستان کار می کند. او سه روز قبل در سخنرانی خود در واشنگتن گفت که قبل از امریکا شاید یک زن در افغانستان به حیث رییس جمهور انتخاب شود و ابراز امیدواری کرد که چنین خواهد شد. اما ما در شش ماه حکومت اش تا هنوز برای جلوگیری از تشدد و خشونت در برابر زنان کدام تغییر را مشاهده نکرده ایم و همچنان ما در تطبیق قانون در برابر زنان هیچگونه پیشرفتی شاهد نبودیم."

فرخنده ملکزاده که 27 سال عمر داشت در یک مرکز خصوصی تعلیمات اسلامی مصروف تحصیل بود. او به اتهام سوختاندن نسخه های قرآن کریم از سوی جمع از مردمان خشمگین کشته شد. اما مقامات بعداً گفتند که نتایج تحقیق آنها نشان داده است که این اتهام نادرست بوده است.

XS
SM
MD
LG