لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

"رییس جمهور افغانستان توانست اعتماد امریکا را جلب کند"


فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر مطلبی دارد در مورد دست آورد های رییس جمهور افغانستان اشرف غنی در سفرش به امریکا که در بخش آن می نویسد، در هفته که گذشت خبر داغ روز این بود که امریکا اعلان کرد که تعداد عساکر آن در افغانستان تا پایان سال 2015 هم در حدود ده هزار نفر خواهد بود.

به نوشته نشریه، این اقدام امریکا را می توان پیروزی تلاش های رییس جمهور نو افغانستان خواند که در ظرف چند ماه بودن در قدرت توانست اعتماد امریکا را جلب کند. اما در افغانستان مشکلات زیاد وجود دارد که نمی توان آنرا با حفظ قوای امریکا در افغانستان حل کرد. اما این قوا می تواند ثباتی را ایجاد کند که حکومت افغانستان برای حل این مشکلات به آن نیاز دارد.

مشکلات افغانستان بیشتر به حکومتداری سالم، از بین بردن فساد اداری و ایجاد نظم عامه مربوط می شود که حکومت افغانستان باید برای حل آنها تلاش نماید.

به نوشته نشریه، هر چند قوای امریکا قادر به حل این مشکلات نیست، ولی می تواند در فصلِ که حملات طالبان بیشتر می شود به قوای افغان کمک کند و تهدید ها را کمتر بسازد.

اکنون قوای افغان بر علیه طالبان می جنگند نه قوای امریکا، ولی آنها در این جنگ به کمک نیاز دارند.

به نوشته فارن پالیسی، رییس جمهور امریکا در صحبت ها با رییس جمهور افغانستان اهمیت این موضوع را درک کرده و از همین رو تصمیم گرفت که قوای خود را در فصل فعلی جنگ هم در افغانستان حفظ کند و کریدت این تصمیم امریکا را نیز می توان به تلاش های رییس جمهور اشرف غنی داد.

اکانامیست

مجله اکانامیست در شماره خود مطلبی دارد در مورد روابط کنونی افغانستان و امریکا که در بخش آن می نویسد، رییس جمهور نو افغانستان اشرف غنی در اولین سفر رسمی خود به امریکا تمام چیز های را گفت که رییس جمهور قبلی حامد کرزی از آن حذر می کرد.

به نوشته مجله، اشرف غنی از تقریباً یک تریلیون دالر امریکا که از سال 2001 تا حال در افغانستان مصرف شده است و همچنان قربانی بیش از 2200 سرباز امریکایی در جنگ افغانستان سپاسگذاری و قدردانی نمود. علاوه بر آن با تعهدات خود در مورد مبارزه با فساد اداری و مسایل دیگر او توانست تحسین رییس جمهور بارک اوباما را نیز بدست آورد که گفت اشرف غنی کلاه قوماندان اعلی را در افغانستان طوری بسر کرد که هیچ رهبر دیگر افغانستان بسر نکرده بود.

مجله می افزاید، در نظر سنجی ها در افغانستان چنین معلوم شده است که آنها از بیرون شدن کامل قوای خارجی از افغانستان بسیار ترس دارند و اشرف غنی توانست حد اقل برای یک فصل دیگر جنگی، حضور هزاران سرباز امریکایی را در افغانستان تضمین کند.

به نوشته مجله اکانامیست، در درازمدت این سربازان امریکایی نخواهند بود که حکومت را در برابر شورشیان حفظ نمایند، بلکه پول نقد و کمک های مالی خواهد بود که تداوم حکومت افغانستان را ضمانت کند و رییس جمهور اشرف غنی در این راستا هم در امریکا دست آورد خوب داشت.

XS
SM
MD
LG