لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۳

"حکومت مردم را از دست افراد مسلح غیر مسوول در دایکندی نجات دهد"


ده ها تن از باشنده های ولایت دایکندی که در هوای بارانی در برابر ساختمان شورای ملی گردهم آمده بودند، از حکومت خواستند تا آنان را از شر افراد مسلح غیر مسوول در این ولایت نجات دهد.

این اعتراض کنندگان می گویند که، فعالیت های افراد مسلح غیر مسوول در ولایت دایکندی به خصوص در ولسوالی اشترلی این ولایت صبر آنان را لبریز کرده و حکومت باید این افراد را خلع سلاح سازد.

زهرا ابراهیمی که از ولایت دایکندی به کابل آمده به رادیو آزادی گفت، اکثر باشندگان این ولایت به علت آزار و اذیت از سوی افراد مسلح غیر مسوول مجبور به ترک خانه های شان شده اند:

" تقریباً در ولسوالی اشترلی ولایت دایکندی سه هزار تن زندگی میکنند اما در مهاجرت بسر می برند چرا؟ بخاطریکه امنیت نیست، مردم حراس دارند تهدید می شوند، ما شاهد داریم که مردم را از خانه هایشان برده زیر شکنجه قرار داده و خانه هایشان را می ربودند و به قتل می رساندند، یک جوان که به قتل رسیده بود خانواده اش توته هایش را با دست در پلاستیک جمع آوری کرده و دفن کردند. "

محمد حسین یکتن از باشندگان ولسوالی اشترلی ولایت دایکندی که در این گردهمایی اشترک کرده بود می گوید، اکثر افراد مسلح غیر مسوول که در این ولسوالی فعالیت دراند مربوط قوماندانان قبلی می باشند:

" قوماندانان مسلح هستند و سه صد تا چهارصد میل سلاح که از زمانهای قبل نزدشان باقی مانده هم می فروشند هم خانه های مردم را با آن به سرقت میبرند و همچنان بی بند و باری می کنند، در یازده سال هیچ فردی از آنان بازپرس نکرده حتی ولسوالی از آنان حمایت می کند. "

هرچند ولایت دایکندی از جمله ولایات آرام می باشد، اما باشندگان این ولایت می گویند، حضور و فعالیت افراد مسلح غیر مسوول سبب نا امنی و ایجاد مشکلات در این ولایت خواهد شد.

قبل از این محمد عمر صافی والی قندوز نیز گفته است که افراد و گروه های مسلح غیر مسوول به شمول قندوز در برخی ولایات از مشکلات اساسی بوده و باید در برابر آنان اقدامات جدی صورت گیرد.

اما وزارت امور داخله افغانستان قبل از یان بارها تاکید کرده که در برابر افراد مسلح غیر مسوول در ولایات شمال افغانستان اقدامات جدی را انجام داده است.

در این حال جمع گلدی یاردم سرپرست قوماندانی امنیه ولایت دایکندی در صحبت با رادیو آزادی پذیرفت که در برخی موارد مشکل وجود دارد اما تاکید میکند که دراین رابطه اجرآت لازم صورت خواهد گرفت:

" افرادیکه جرم را انجام داده اند آنان بازداشت شده و در چنگال قانون سپرده شده اند، مشکلات و چالش ها در تمامی ولسوالی های ولایت وجود دارد، ما خواهیم دید که نقص اساسی در کجا است، کمکاری در ولسوالی است، کمکاری از سوی ولسوالی است و یا نقص از ملت است. "

باشندگان ولایت دایکندی می گویند اگر حکومت در برابر افراد مسلح غیر مسوول در این ولایت اقدام نکند این افراد و گروه مبدل به در سر برای مردم و نهاد های حکومتی خواهد شد.

افراد مسلح غیر مسوول تنها متهم به نامنی و آزار و اذیت مردم در ولایات نیستند بلکه مردم می گویند که آنان با استفاده از زور و حمایت برخی مقامات دولتی زمین و جایداد های شخصی و دولتی را غصب کرده و به قوانین نیز ارج نمیگذارند.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG