لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۶

سیگار: پنتاگون در مورد پروژه های چند میلیون دالری در افغانستان اسناد ندارد


دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار در یک گزارش تازه می گوید، پنتاگون در مورد آن پروژه های چند ملیون دالری اسناد و حساب ندارد که از سوی صدها قراردادی در افغانستان به مصرف رسیده است.

این پول که ادارهء سرمفتتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان یا سیگار نگران آن است، در جریان برنامه واکنش فوری قوماندانان از سال 2002 تا سال 2013 میلادی از سوی قوماندانان امریکایی در پروژه های کوچک مناطق جنگ زده به مصرف رسیده است.

دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان می گوید، مقامات امریکایی از جمع مصارف 795 میلیون دالر، تنها از مصرف 57 درصد آن اسناد و حساب دارند.

برنامه واکنش فوری قوماندانان امریکایی نخست در سال 2003 میلادی در عراق آغاز شد. بر اساس این برنامه، به قوماندانان امریکایی بودجهء جهت اعمار پروژه های کوچه مانند مکاتب، پل و پلچک ها اختصاص داده شد.

در این مورد قوماندانان امریکا در منطقه فیصله می کردند که روی چگونه پروژهء پول خرچ کنند.

این برنامه در سال 2004 میلادی در افغانستان توسعه یافت.

گزارش دفتر سیگار می گوید، واشنگتن از سال 2002 تا سال 2014 میلادی در پروژه های بازسازی افغانستان بطور مجموعی 104 ملیارد دالر مصرف کرده که از جمع آن 66 ملیارد دالر از طریق وزارت دفاع امریکا به مصرف رسیده است.

اما گزارش می افزاید، وزارت دفاع امریکا در حال حاضر در مورد قرارداد های که قبل از سال 2010 میلادی با شرکت های بازسازی عقد کرده تنها از مصارف 21 ملیارد دالر آن اسناد و حساب دارد.

سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان که گاه گاهی در مورد مصارف این کشور در افغانستان و عراق انتقاد می کند، می گوید که در گزارش تازه به نشر رسیده این اداره کدام پیشنهادی مطرح نشده است.

به گفتهء وی این گزارش معلوماتی است تا کانگرس و مالیه پردازان امریکایی بدانند که پول آنها در افغانستان چگونه به مصرف رسیده است.

سیگار می گوید، آنها در مورد 38 قراردادی معلومات جمع آوری کرده که از سال 2002 تا سال 2014 میلادی هر یک آنها از بودجه بازسازی پنتاگون قراردادهای بیش از 100 میلیون دالر را بدست آورده اند.

اما این 38 قراردادی که قرارداد ها برای شان داده شده، 58 درصد بودجه بازسازی وزارت دفاع امریکا در افغانستان را تشکیل می دهد.

در بخشی از این گزارش، همچنان به ادارهء نا مناسب و نواقص در حسابدهی اشاره شده است. اما در مورد فساد مالی و ضایع پول چیزی گفته نشده است.

XS
SM
MD
LG