لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۵

آیا پاکستان با ایتلاف به رهبری عربستان در یمن خواهد پیوست؟


در حال حاضر پاکستان یگانه قدرت اتمی در جهان اسلام به شمار می آید. پاکستان با عربستان مساعدت های نظامی و تخنیکی می کند و در بدل آن از چندین دهه به اینسو ریاض برای پاکستان تیل ارزان می فروشد و کمک های بزرگ مالی می کند. علاوه براین نواز شریف صدراعظم پاکستان با خانوادهء شاهی عربستان روابط شخصی نزدیک دارد، به این ترتیب به نظر می رسد که پاکستان با ایتلاف به رهبری عربستان بر ضد شورشیان شیعهء حوثی در یمن یکجا شود.

اما اسلام آباد از موقف اش اندکی به عقب رفته است، چه از یکسو می خواهد دوست سابقش عربستان را در نظر بگیرد، اما از جانب دیگر ایران همسایه اش بوده و با حملات بر ضد شورشیان شیعهء حوثی در یمن شدیداً مخالفت می کند.

اسلام آباد می گوید، از تمامیت ارضی عربستان دفاع خواهد کرد و تاکید می کند که تا حال عساکر و تجهیزات را به منطقه نفرستاده است. همچنان می گوید که پاکستان درگیر هیچ منازعهء نمی شود که مسلمانان را متفرق می سازد.

ایتلاف به رهبری عربستان تلاش می کند جنبش شورشیان حوثی ضد عبدربومنصورهادی رییس جمهور برکنار شدهء یمن را ازبین ببرد و این مساله تنش های بین ایتلاف سنی های عرب و ایران شیعه را افزایش داده است.

در سالیان اخیر منازعات فرقوی در پاکستان افزایش یافته است و در اکثر موارد شیعه ها مورد هدف قرار می گیرند که 20 درصد نفوس پاکستان را تشکیل می دهند.

عمیر جاوید نویسنده و کارشناس می گوید، اسلام آباد در مورد تعهد نظامی به ایتلاف به رهبری عربستان باید از احتیاط کار بگیرد، چون اگر این کار را کند، گروه های وحشتناک و خطرناک سنی ها در این کشور جدی تر خواهند شد.

به عقیدهء عمیر جاوید گرچه منازعهء در یمن بطور آشکار یک منازعهء فرقوی نیست، اما گروه های که در داخل پاکستان بر ضد شیعه ها اند، این مساله را یک منازعهء فرقوی بین شیعه ها و سنی ها خواهند دانست.

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس، مشکل دیگر پاکستان اینست که اردوی آن در مناطق وزیرستان شمالی درگیر جنگ با طالبان است و در امتداد سرحدات با هند نیز حضور قوی دارد و برای پاکستان خیلی دشوار خواهد بود تا به یمن عسکر بفرستد.

عربستان از ده ها سال به اینسو با پاکستان کمک های مالی می کند، به قیمت ارزان تیل می فروشد و صرف در سال گذشته یک و نیم ملیارد دالر با پاکستان مساعدت کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:25 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG