لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

"رییس جمهور غنی، قلب امریکایی ها را بدست آورد"


نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان: "رییس جمهور غنی در سفر خود به امریکا قلب امریکایی ها را بدست آورد" که در بخش آن می نویسد، هرچند سفر اشرف غنی به امریکا بسیار موفق بود ولی کار زیاد هنوز در پیش است.

به نوشته نشریه بزرگترین پیروزی عملی رییس جمهور غنی در امریکا شاید این باشد که توانست مهلت حضور قوای امریکا را در افغانستان تمدید کند و تعهدات کمک مالی بیشتر را بدست آورد، اما این پیروزی ها به نوشته نشریه موقتی می باشند.

فارن پالیسی می افزاید پیروزی واقعی دپلوماتیک اشرف غنی در سفر امریکا این بود که او خود را یک رهبر دلسوز و جدی یک کشوری معرفی که به کمکهای خارجی نیاز مبرم دارد و او توانست امریکایی ها را در سخنرانی خود در کانگرس قانع بسازد که نیت وی با رییس جمهور سابق افغانستان حامد کرزی که در اواخر تا حدی روش خصمانه را با امریکا پیش گرفته بود، کاملاً تفاوت دارد.

اما با آنهم به نوشته فارن پالیسی هرچند داشتن روابط عمیق دپلوماتیک با امریکا برای افغانستان بسیار مهم است، ولی مبارزات اساسی و تعین کننده در داخل افغانستان سرنوشت ساز می باشند.

نشریه می افزاید موفقیت واقعی اشرف غنی در آن نهفته است که او حامد کرزی نیست، اما فراموش نباید کرد که یک زمانی حامد کرزی هم در امریکا استقبال می شد و یک شخص خوب برای رهبری افغانستان معرفی می شد، ولی گذشت زمان نشان داد که چنین نبود.

نشریه می نویسد تجارب گذشته نشان داده است که جلب احساس و افکار مردم کافی نیست، زیرا افغانستان یک کشور بسیار پیچیده می باشد و نمی توان صرف با عبارات آن را رهبری کرد، بلکه عمل مهم می باشد.

به نوشته فارن پالیسی یک رییس جمهور که تا حال نتوانسته است کابینه خود را درست تشکیل کند دیده شود که با چالش های بزرگتر چه نوع برخورد خواهد کرد.

هافینگتن پُست

روزنامه هافینگتن پست در شماره اخیر خود می نویسد امریکا برای تامین ثبات در افغانستان باید بر یک متحد بی ثبات خود یعنی اردوی پاکستان اتکا کند.

به نوشته روزنامه رییس جمهور افغانستان در جریان سفر خود به امریکا در حالی که شانه به شانه با رییس جمهور امریکا بارک اوباما استاده بود به مردم امریکا اطمینان داد که سرمایه گذاری های کشورشان برای تامین امنیت افغانستان در نهایت پیروز خواهد شد.

اما به نوشته روزنامه مهم اینست که نتایج تلاش های صلح در افغانستان تنها به واشنگتن و کابل مربوط نمی شود، بلکه یک کشور سومی در سرنوشت افغانستان نقش برازنده دارد.

روزنامه می افزاید اگر پاکستان و بخصوص اردوی این کشور در فعالیت های صلح افغانستان صادقانه عمل نکنند و مانند همیشه بازی دوگانه را دوام بدهند، در آنصورت ایجاد صلح در افغانستان کار مشکل خواهد بود.

به نوشته هافینگتن پُست هرچند حکومت پاکستان در اواخر در مورد همکاری در صلح افغانستان تعهد نموده و اقدامات را پیش گرفته است ولی معلوم نیست که قدم بعدی اردوی این کشور چه خواهد بود ؟

XS
SM
MD
LG