لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

سافت ویر " لمر"، نوآوری یک جوان افغان!


در برنامه های گذشته از ابتکارات برخی از جوانان کابل و ولایات گزارشاتی داشتیم، این بار خواستیم از کار و فعالیت و ابتکارات آغار ملوک سهار جوانی از ولایت غزنی با خبر شویم.

آغا ملوک سهار که در یک خانواده دهقان بدنیا آمده تحصیلات ابتدایه را در ولایت غزنی پیش برده اما نسبت مشکلات امنیتی نتوانست انجا ادامه تحصیل کند به شهر کابل آمده و در لیسه خوشحال خان تحصیلات را ادامه داده و با نتایج عالی فارغ شده و بعد از سپری کردن امتحان کانکور در رشته کمپیوتر ساینس بخش سافت ویر پوهنتون کابل کامیاب گردید و فعلاً محصل سال دوم این پوهنځی است.

سهار که از زمان مکتب علاقه مند ابتکارات و خلاقیت بود در صنف دوازدهم فورمولی را برای تبدیل کردن سنه های هجری شمسی به هجری قمری و میلادی می سازد و بعد از چک و بررسی اکادمی علوم قبول می شود.

سهار با این همه مشکلات تلاش کرده تا در ضمن دورس مکاتب و پوهنتون مطالعات بیشتر داشته تا بتواند یک نو آوری داشته باشد، وی مشکلات متعددی را که در شبکه های اجتماعی می دید مطالعه و تحقیقات کرد تا چگونه هموطنانش از این همه مشکلات شبکه های اجتماعی به دور باشند، بالاخره سهار بعد از مدت پنج ماه موفق به ساخت سافت ویر بنام "لمر" در بخش دولت داری مبایل می شود.

سهار می گوید سه بخش عمده و اساسی را در این سافت ویر در نظر گرفته است بخش امنیت، اقتصاد و جلوگیری از ضایع شدن وقت.
این سافت ویر ساخته شده یی آغا ملوک سهار نسبت به دیگر شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک فرق داشته و برای اینکه از آزار و اذیت دیگران و جور کردن چندین آی دی توسط یک شخص در امان باشید این سافت ویر نیاز به تذکره الکترونیکی دارد.

سهار بعد از ختم سافت ویر بنام "لمر" به یکی از ای تی IT های بخش سافت ویر رجوع می کند تا مطمین شود که کدام مشکلی در آن باقی نمانده باشد وی با آقا محمد حیدری استاد پوهنتون کابل و رییس بخش ای تی وزارت کار و امور اجتماعی در تماس می شود و بعد از ارایه معلومات، مورد تایید آقای حیدری قرار می گیرید. وی در مورد مزایایی این سافت ویر گفت، سافت ویر ساخته شده یی آغا ملوک سهار در بخش دولت داری، پوهنتون ها، شفاخانه ها و برای معلومات معیبوین سهولت های را ایجاد می کند که در بخش کار و امور اجتماعی چنین یک طرح را دارند که این سافت ویر کار آمد خوبی دارد.

آغا ملوک سهار می گوید، این سافت ویر بیشتر مربوط وزرات مخابرات می شود چرا تا زمانیکه تذکره الکترونیکی توزیع نگردد از آن استفاده نمی شود و سکتور خصوصی هم در این زمنیه کمک کرده نمی توانند.

عبدالحق محصل سال دوم پوهنځی ادبیات پوهنتون کابل یکی از دوستان نزدیک آغا ملوک سهار می گوید، سهار یگانه دوست با حوصله و مبارز در راه مشکلات است که دارد، وی با مشکلاتی اقتصادی که سد راه اش قرار داشت با تمام انرژی و توانایی خود راه تحصیل را پیش گرفت و بیشتر کتاب ها را مطالعه می کرد و می خواست نو آوری های داشته باشد.

ما هم برای اینکه دانسته باشیم جوانانی که ابتکارات و نواوری های در بخش تکنالوژی مخابراتی دارند وزارت مخابرات برای آنها چی در نظر دارند راهی وزارت مخابرات شده از ویس پایاب رییس نو آوری تکنالوژی وزارت مخابرات پرسیدیم در پاسخ دریافتیم که این وزارت برنامه های تشویقی و رقابتی بنام دیوی یا نو آوری از مدت یک سال به این طرف شروع کرده است.

آقای پایاب در ادامه افزود، جوانانی که طرح ها و نو آوری های که به وزارت مخابرات مطرح می کنند محفوظ خواهد بود وی گفت، جوانان بخصوص آغا ملوک سهار که سافت ویر بنام "لمر" که برای دولت داری مبایل استفاده می شود می توانند به این وزارت در تماس شود، حکومت برای مردم است و کدام دروازه خاصی به روی شان وجود ندارد.

آقای سهار می گوید، این آخرین کارش نخواهد بود بیشتر تلاش می کند تا بهترین نو آوری ها داشته باشد و بتواند خدمتی به خود و کشور خود نماید و برای جوانان هم پیشنهادی داشت که اگر کسی بگوید مشکلات اقتصادی مانع پیشرفت شان می شود درست نخواهد بود چرا که وی با مشکلات زیادی اقتصادی همین حال مواجه است اما با اراده قوی به پیش می رود.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه ( Hawa e Taza ) هم شنیده و خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده
وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و دوشنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:14:16 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG