لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

توحیدی: لایحهء کمیسیون اصلاحات انتخاباتی باید تعدیل شود


صدیق الله توحیدی معاون کمیسیون اصلاحات انتخاباتی
صدیق الله توحیدی معاون کمیسیون اصلاحات انتخاباتی

هر چند از ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی حدود دو هفته می گذرد؛ اما این کمیسیون به علت اختلاف نظرها بر سر چگونگی ترکیب آن تا اکنون به کارش آغاز نکرده است.

اعضای این کمیسیون خواستار تعدیل لایحهء هستند که از سوی حکومت افغانستان برای آنان سپرده شده است.

صدیق الله توحیدی معاون این کمیسیون روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر خواست آنان از سوی رئیس جمهور پذیرفته نشود، کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تنها شکل مشورتی خواهد داشت نه تصمیم گیری:

"باور من این است که اگر لایحهء وظایف این کمیسیون تعدیل نشود، یک کمیسیون مشورتی و بی صلاحیت خواهد بود.

الزماً حکومت ملزم به قبول کردن تمام پیشنهادات این کمیسیون نیست."

آقای توحیدی هم چنان گفت که پیش از سپردن لایحه از سوی حکومت برای آنان، اعضای این کمیسیون باید برای اصلاح نظام انتخاباتی پیشنهاد های شان را از طریق رئیس اجرائیه حکومت به رئیس جمهور ارائه می کردند و پس از آن رئیس جمهور در این باره فیصله می کرد.

مسوولان کمیسیون اصلاحات انتخاباتی می گوید، اگر رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان، اصلاح نظام انتحاباتی را می خواهند، باید به اختلافات شان در تعیین اعضای این کمیسیون پایان دهند.

رئیس جمهور افغانستان پیش از سفرش به امریکا در یک فرمان، اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را معرفی کرد که به شمول یک نمایندهء سازمان ملل متحد این کمیسیون پانزده عضو دارد.

بر بیناد این فرمان، شکریه بارکزی رئیس و صدیق الله توحیدی معاون این کمیسیون برگزیده شده اند.

اما ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان، گزینش رئیس این کمیسیون را خلاف توافقنامه سیاسی میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه دانسته و بر تجدید نظر در این ارتباط تاکید کرده است.

ریاست جمهوری تا اکنون در این ارتباط تبصره نکرده است.

با اینحال اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات می گوید که اگر کمیسیون اصلاحات انتخاباتی صلاحیت های لازم را در تصمیم گیری ها نداشته باشد، ممکن نتواند کار هایش را به درستی انجام دهد.

جانداد سپین غر رئیس این شبکه در مورد گفت:

"نگرانی حال این است که کمیسیون توانایی و صلاحیت های لازم نداشته باشد و یا مشکل تخصص در همکاری با جامعهء مدنی حل نشود، اگر این چنین به کارش ادامه دهد آنچنان که انتظار می رود نمی تواند در نظام انتخاباتی اصلاح لازم بیمان آورد."

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، مسوولیت دارد تا اصلاحات بنیادی را در نظام انتخاباتی و تشکیل کمیسیون های انتخاباتی به میان آورد.

با اینحال، نهاد های ناظر انتخاباتی می گویند که اگر در ترکیب اعضای این کمیسیون افراد بی طرف در نظر گرفته نشود و صلاحیت تصمیم گیری به آن داده نشود، نتایج کار این کمیسیون برای مردم پذیرفتنی نخواهد بود.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG