لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

فهرست افراد که در غصب زمین دست دارند به ریاست جمهوری فرستاده شد


اداره اراضی افغانستان می گوید، در فهرست غاصبین زمین برخی از بزرگان قومی، افراد با نفوذ، پولیس ملی و شماری از منسوبین اردوی ملی شامل اند که از سوی مقامات دولتی در کابل حمایت می شوند.

جواد پیکان رئیس این اداره می گوید، بیشترین رقم غصب زمین در ولایات کابل، ننگرهار، قندهار و بلخ صورت گرفته، اما آقای پیکان نام هیچ یک از غاصبین را افشا نکرد:

"ما لیست تمام غاصبین جمع آوری کردیم یک دیتا بیس منظم داریم و اطمینان داریم که اینها غاصبین استند در مجموع در افغانستان در حدود یک اعشاریه سی میلیون جریب زمین غصب شده که قبلاً گفتم پانزده هزار و هشتصدو سی و یک غاصب است و سه صد و پنجاه و پنج شهرک و ساحات مسکونی است، اکثر شهرک های که غصب شده در ولایات کابل، بلخ، و ننگرهار قرار دارند. "

آقای پیکان افزود، حدود سه صدو پنجاه و پنج شهرک و مناطق رهایشی بدون ماستر پلان اعمارشده که هیچ گونه سندی قانونی ندارند.

آقای پیکان همچنان گفت، فهرست غاصبین را ترتیب نمود و به حکومت پیشین و همچنان به حکومت فعلی سپرده اند، اما حکومت قبلی در این عرصه کدام اقدامی نکرد و حالا منتظر اقدامات حکومت وحدت ملی استند.

مقامات اداره اراضی افغانستان می گویند، مشترکاً با حکومت پلانی را ترتیب کرده اند که زمین های غصب شده دوباره گرفته شود.

در این حال معاون دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما می گوید، هم اکنون نیزتلاش ها برای غصب زمین در نقاط مخلتف افغانستان جریان دارد.

مارک باوودن در ورکشاب که امروز درکابل دراین مورد دایر شده بود گفت، معلوم می شودکه حکومت افغانستان در گرفتن این زمین های غصب شده جدی است:

" در افغانستان هم مانند کشور های دیگر دسترسی به زمین محدود است که این یک مشکل بومی است و علت اش حکومت ضعیف میباشد. مقامات بلند پایه غزنی به شمول سناتوران سابق این ولایت و اعضای شوراهای ولایتی در ده سال گذشته یک صد و پنجا هزار هکتار زمین دولتی را غصب کرده اند که بالای اقتصاد تاثیر منفی نموده و حالا هم تلاش ها جریان دارد تا شش صد و پنجا هزار هکتار زمین های باقی مانده دولتی را هم غصب کنند. "

غصب زمین از سوی زورمندان در سیزده سال گذشته از جنجال برانگیز ترین موضوعات در کشور بوده است.

چند سال قبل ولسی جرگه افغانستان هم در این ارتباط فهرست غاصبین زمین را ترتیب و به ریاست جمهوری فرستاده بود.

کارشناسان سفارش می کنند که حکومت باید در قسمت دوباره گرفتن زمین های غصب شده اقدام جدی نماید و رییس جمهور به وعده هایش عمل کند.

حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG