لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

توافقنامهء نهایی پروژهء "کاسا یک هزار" تا دو هفته آینده امضا میشود


وزرای انرژی 4 کشور دخیل در پروژهء کاسا یک هزار یا پروژه انتقال انرژی برق از کشورهای آسیای میانه به آسیای جنوبی قرار است موافقتنامه نهایی را در 24 م ماه اپریل در شهر استانبول ترکیه امضاء کنند.

غلام فاروق قاضی زاده سرپرست وزارت انرژی و آب این مطلب را در صحبت با رادیو آزادی بیان کرد.

گفته می شود، مصارف این پروژه بیش از یک میلیارد دالر خواهد شد که بانک جهانی بیش از نصف آن را تمویل می کند و از طریق این پروژه 1300 میگاوات برق قرغزستان و تاجکستان از طریق افغانستان به پاکستان انتقال خواهد یافت و همچنان افغانستان از این پروژه 300 میگاوات برق بدست خواهد آورد.

غلام فاروق قاضی زاده سرپرست وزارت انرژی و آب افغانستان در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی این پروژه را از چندین لحاظ برای اقتصاد افغانستان پُر اهمیت خوانده گفت:

" اول اینکه ما از این پروژه سه صد میگاوات برق و 41 تا 58 میلیون دالر پول ترانزیت می گیریم و دیگر اینکه، این موافقتنامه یک قدم مثبت خواهد بود در نزدیکی ارتباطات میان کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوبی از طریق افغانستان."

غلام فاروق قاضی زاده اضافه کرد که با تکمیل این پروژه مردم ولایات خوست، لوگر، غزنی و حتی قندهار از انرژی برق مستفید شده و از این پروژه کمبود برق کابل نیز تکمیل می شود.

با آنکه خوشبینی های زیاد در خصوص آغاز کار پروژه کاسا یک هزار از سوی حکومت مطرح می شود، اما عدهء نا امنی ها و فعالیت های گسترده مخالفان مسلح دولت را در افغانستان از چالش های جدی در برابر این پروژه می دانند.

همزمان با این مقامات امنیتی افغان به مردم اطمینان داده اند که برای رفع تهدیدات امنیتی موجود در برابر تطبیق پروژه کاسا یک هزار تلاش های جدی را انجام خواهند داد.

XS
SM
MD
LG