لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

لوی څارنوالی: دوسیه قتل فرخنده در حال انکشاف است


در حالیکه قرار بود روز شنبه هفته روان دوسیه چگونگی قتل فرخنده از سوی لوی څارنوالی برای فیصله به ستره محکمه افغانستان فرستاده شود، اما اکنون لوی څارنوالی افغانستان می گوید که این دوسیه در حال انکشاف است.

بصیر عزیزی سخنگوی این اداره می گوید که ادارۀ لوی څارنوالی هر روز مدارک و شواهد تازه در پیوند به قتل این دختر جوان را به دست می آورد و این موضوع باید به گونۀ همه جانبه بررسی شود.

آقای عزیزی می گوید که به سلسله گرفتاری عاملان قتل فرخنده تا اکنون چهل و نُه تن که بیست تن آنان نظامی و بیست نُه تن دیگر غیر نظامی هستند در پیوند به قتل فرخنده گرفتار شده اند.

او روز شنبه در یک نشست خبری گفت که لوی څارنوالی دوسیه قتل این دختر جوان را دو هفته بعد برای فیصله به ستره محکمه می فرستد:

"شواهدی که همه روزه به ادارۀ لوی څارنوالی می رسد ما به این نتیجه رسیدیم تا تحقیق همه جانبه و قانونی را بالای این دوسیه انجام دهیم و این دوسیه دو هفته بعد برای فیصله به محکمه فرستاده خواهد شد."

فرخنده دختر جوانی که سه هفته پیش از سوی مردان خشمگین به اتهام سوزاندن نسخه های از قرآن نخست به گونه بی رحمانه لت و کوب و پس از آن به قتل رسانده شد.

ریاست جمهوری برای بررسی این موضوع کمیسیون حقیقت یاب تعیین کرد.

یافته های این کمیسیون نشان می دهد که فرخنده به گونه کامل بی گناه بوده است.

حال نگرانی ها بر این است که بسیاری از حلقات برای رهایی عاملان قتل این دختر جوان تلاش میکنند و حتا خانواده وی را تهدید کرده اند.

از سوی دیگر فعالان مدنی و کمیسیون حقوق بشر از حکومت وحدت ملی می خواهند تا عاملان قتل فرخنده را به گونه علنی مجازات کند.

با اینحال کمیسیون حقیقت یاب بررسی قتل فرخنده نیز تاکید می کند که باید دوسیه قتل این دختر جوان به گونه همه جانبه بررسی شود و نباید قاتلان فرخنده از مجازات رهایی پیدا کنند.

خپلواک صافی عضو این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"نظر عمومی در جامعه این است که به این قضیه رسیدگی شود و کسانی که این جرم را انجام داده اند، مجازات شوند. این یکی از خواست های کمیسیون هم بود و در فیصله خود آن را یاد هم کرده بود که کوشش صورت گیرد تا کسانی که مجرم هستند، از مجازات رهایی پیدا نه کنند."

حال همه گان چشم به راه فیصلۀ نهاد های عدلی و قضایی در پیوند به قتل فرخنده و تامین عدالت در برابر خانوادۀ او هستند.

لوی څارنوالی افغانستان هشدار می دهد که برای هیچ قدرتی اجازه مداخله در پیوند به این دوسیه را نخواهد داد و عدالت در این موضوع تامین خواهد شد.

XS
SM
MD
LG