لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

ولسی جرگه: اختلاف میان رهبران حکومت سبب افزایش ناامنی ها در کشور شده است


شماری از اعضای ولسی جرگه می گویند که دلیل افزایش نا امنی ها در مرکز و بسیاری از ولایت ها اختلافاتی است که رهبران حکومت وحدت ملی بر سر قدرت شکل داده اند.

آنان در نشست عمومی روز شنبه این جرگه گفتند که از تشکیل حکومت وحدت ملی حدود شش ماه می گذرد اما رئیس جمهور و رئیس اجرایه تا کنون نتوانسته اند اعضای کابینه را تکمیل و والیان را تعیین کنند .

حسین ناصری یک عضو این جرگه در مورد گفت:

" پیام من به رئیس صاحب جمهور افغانستان و داکتر صاحب عبدالله رئیس اجرائیه است که خبر ها در مورد بدخشان، فاریاب و غزنی چی می گوید. فاجعه مگر بالاتر از این می شود؟ عملکرد ناشایسته، اختلافات سیاسی هر دو تیم زمینه حضور طالبان را و گسترش داعش را در افغانستان به وجود میآورد."

در همین حال رنگینه کارگریک عضو دیگر ولسی جرگه می گوید که رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه باید به تعهداتی که در جریان مبارزات انتخاباتی به مردم داده اند عمل کنند:

" به جناب رئیس جمهور و رئیس صاحب اجرائیه صدا بزنیم که مردم عزیز ما به شما رای داده و به این مقام شما را رسانده، امروز شما به کشمکش های داخلی و مقرری ها و جنجال های بین خود مصروف هستید که از ملت خبر ندارید. دسترخوان مردم ما نان ندارد، در قریه جات ما عملاً جنگ جریان دارد. شما وعده های را که در جریان کمپاین ها داده بودید تا حال چند فیصد اش را عملی کردید؟ بس است دیگر صبر مردم افغانستان را به امتحان نگیرید."

این اظهارات اعضای ولسی جرگه پس از آن صورت می گیرد که فریده مهمند نامزد وزیر تحصیلات عالی، سلامت عظیمی کاندید وزیر مبارزه با مواد مخدر و نسرین اوریاخیل نامزد وزیر کار و امور اجتماعی برنامه های کاری شان را تشریح کردند.

ولسی جرگه در حالی از ایجاد اختلاف نظر ها میان رهبران حکومت وحدت ملی اظهار نگرانی می کند که اخیراً ریاست اجرائیه حکومت با کاندید وزارت دفاع ملی و رئیس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی مخالفت نشان داد.

مسوولان در ریاست اجرائیه می گویند که معرفی این افراد مطابق مواد توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی صورت نگرفته است.

پس ازبحث های اعضای ولسی جرگه در این مورد، عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه گفت، در مورد افزایش ناامنی ها و وضعیت حکومت در نشست روسای کمیسیون ها بحث گردد و نتایج آن به حکومت ارایه شود.

مردم می گویند، اشرف غنی و عبدالله عبدالله رهبران حکومت وحدت ملی گفته اند که این حکومت به اساس توافق سیاسی میان آنان ایجاد شده و هر فیصلۀ که از سوی آنها صورت می گیرد، باید در آن منافع مردم و کشور در نظر گرفته شود.

به گفته مردم و کارشناسان سیاسی، حالا دیده می شود که رسانه های داخلی و خارجی در مورد اختلافات برخاسته میان آنها تبصره می کنند و ادامه این وضعیت به نفع افغانستان نخواهد بود.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG