لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

یکصدو پنجاه شاگر با خوردن شورنخود در هرات مسموم شدند


مسوولان در شفاخانه حوزه وی هرات می گویند، دست کم یکصد و پنجاه تن از شاگردان یک مکتب در مرکز شهر هرات بخاطر استفاده از مواد غذایی شورنخود مسموم شده و هم اکنون تحت مراقبت جدی داکتران قرار دارند.

در همین حال جنرال عبدالمجید روزی قوماندان امنیه هرات می گوید نیروهای امنیتی یک تن را به ارتباط این رویداد بازداشت کرده ولی او استخبارات کشورهای منطقه را متهم به این قضیه می کند.

گزارش های اولیه نشان می دهد که حدود یکصد و پنجاه تن از شاگردان لیسه دولتی فتح بخاطر استفاده از مواد غذایی که در مقابل این مکتب قرار داشته است مسموم شده اند.

محمد رفیق شیرزی مسوول بخش مطبوعاتی شفاخانه حوزه وی هرات می گوید افراد مسموم شده به دو مرکز صحی انتقال داده شده اند که هم اکنون وضعیت صحی شان قناعت بخش توصیف شده است.

مسوولان ریاست معارف هرات استفاده مواد غذایی شورنخود را عامل اصلی مسمومیت این افراد عنوان می کنند اما جنرال عبدالمجید روزی قوماندان امنیه هرات تاکید می کند که این رویداد از سوی استخبارات کشورهای بیرونی صورت گرفته است.

او می گوید، نیروهای امنیتی تحقیقات خود را بخاطر روشنایی بیشتر این موضوع آغاز کرده اند.

شاگردان مسموم شده می گویند، بعد از استفاده مواد غذایی شورنخود وضعیت صحی شان تغییر کرده و حالت تهوع برای شان دست داد.

محمد آصف رحمتی مدیر بخش ذکور لیسه فتح گفت، افراد مسموم شده شاگردان دوره ابتدایی مکتب بوده اند.

او استفاده از مواد غذایی شورنخود را عامل اصلی مسمومیت شاگردان این مکتب عنوان کرد.

لیسه فتح جایی که این رویداد در آن صورت گرفته است در مربوطات ناحیه ششم شهر هرات موقعیت دارد.

گرچه تاکنون تحقیقات نیرو های امنیتی نسبت به این رویداد نهایی نشده است، اما جنرال عبدالمجید روزی قوماندان امنیه هرات پافشاری دارد که دست استخبارات کشور های منطقه در این قضیه دخیل است.

قوماندان امنیه ولایت هرات در حالی کشورهای منطقه را متهم به این رویداد می کنند که در جریان یکسال اخیر چندین بار افراد مسلح ناشناس بالای مکاتب دخترانه در ولسوالی شیندند این ولایت حمله مسلحانه کرده و همچنان گزارش های وجود دارد که بعضی از مکاتب در ولسوالی های مختلف ولایت هرات بخاطر موجودیت مخالفان مسلح دولت و عدم کنترول مسوولان معارف در این ولایت، مسدود می باشد.

شاه پور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG