لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۸

"تصمیم عملیات نظامی در خاک افغانستان از صلاحیت های شورای امنیت ملی است"


نگرانی ها از گسترش فعالیت گروه دولت اسلامی و آماده گی ایران برای مبارزه با تروریستان در خاک افغانستان با عکس العمل های حکومت افغانستان همراه شده است.

وزارت خارجه افغانستان می گوید که نیروهای امنیتی این کشور آماده گی کامل برای مهار کردن تمامی تهدیدات امنیتی بخصوص جلوگیری از فعالیت گروه دولت اسلامی دارد.

شکیب مستغنی روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که هر گونه تصمیم در باره عملیات نظامی در خاک افغانستان تنها به مشوره شورای امنیت ملی افغانستان گرفته خواهد شد.

آقای مستغنی هر چند از ارایه جزییات بیشتر در این باره خود داری کرد، اما تاکید می کند که در صورت نیاز به انجام همچو عملیات تصمیم از سوی هر دو کشور گرفته خواهد شد:

" نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان آماده گی سرکوب داعش را دارند.

نیروهای دفاعی ماه آماده جلوگیری از تمامی تهدیدها بشمول سرکوب و جلوگیری از فعالیت های داعش هستند.

نمی شود در این باره به یکباره گی اظهار نظر کرد بل این چیزی است که باید در مشوره و گفتگوها میان مقام ها و شورای امنیت ملی افغانستان برآن تصمیم گرفته شود. "

این اظهارات در حالی مطرح می شود که عبدالرضا رحمانی وزیر امور داخله ایران یک روز پیش در تهران گفته است که کشورش آماده است تا در برابر تروریزم در خاک افغانستان بجنگد.

این سخنان مقامات ایرانی در حالی ابراز می گردد که در کنار پاکستان ایران نیز به مداخله در امور افغانستان متهم بوده و حتی گفته می شود که برخی از گروه های مخالف مسلح دولت افغانستان در خاک این کشور آموزش دیده و برای فعالیت های تخریبی به مناطق غربی این کشور می آیند.

در این حال جاوید کوهستانی یکی از کارشناسان نظامی می گوید که هیچ کشور حق عملیات نظامی در خاک افغانستان را ندارد و افغانستان از گروه های تروریستی این کشور که اکنون به داعش پیوسته اند در خطر و تهدید است.

آقای کوهستانی می گوید که ایران باید این عملیات را در خاک خودش انجام دهد نه در افغانستان:

" متاسفانه رهبران ایرانی ناوقت تر آگاه شده اند.

گروه های تروریستی مانند گروه جندالله و جیش العدل که بیشتر در جنوب بلوچستان و یا جنوب ایران فعالیت داشته اند به داعش پیوسته اند در خاک آن کشور فعالیت های را دارند و اما این فعالیت ها در مرز های افغانستان مشهود نیست و هیچگاه این کشور نمی تواند به بهانه یی عملیاتی را در خاک افغانستان انجام دهد.

باید بگویم که هیچ کشوری حق عملیات نظامی را در خاک افغانستان ندارد. "

از سوی هم کارشناسان افغان می گویند در صورت که افغانستان با این کشور برای پرداختن جنگ و مهار فعالیت های تروریستان از سوی نظامیان ایران توافق کند، این تصمیم،افغانستان را وارد یک بحران جدید خواهد ساخت.

اما شماری دیگر از آنان بدین باور اند که برای مهار کردن فعالیت های گروه دولت اسلامی در افغانستان از هرتلاش و گزینه یی باید کار گرفت و بجای دخیل ساختن کشورهای همسایه در جنگ لازم است نیروهای دفاعی این کشور بهتر تجهیز شوند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG