لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

"پیلوت زن افغان با وصف تهدیدها به پرواز ادامه میدهد"


دیلی میل

روزنامه دیلی میل چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان: "پیلوت زن افغان با وصف تهدیدها به پرواز ادامه میدهد". روزنامه زندگی یک خانم جوان افغان را که پیلوت قوای نظامی میباشد و چندی پیش جایزه یکی از شجاعترین زنان جهان را از سوی وزارت خارجه امریکا بدست آورد، تحت بررسی قرار داده است.

روزنامه می نویسد نیلوفر رحمانی هنوز دختری کوچکی بود که هوس پیلوت شدن را در سر داشت. او در نو جوانی آموزش زبان انگلسی را فرا گرفت تا راه رفتن به مکتب پرواز را برای خود باز کند. او اولین پرواز خود را به طیاره کوچک سیزنا 182 آغاز کرد و به زودی طیاره های بزرگ باربری نظامی سی 208 را به پرواز در آورد.

به نوشته دیلی میل خانم رحمانی تنها شجاعت پرواز را ندارد بلکه او بخاطر نجات سربازان همکارش قاعده ها را هم نادیده گرفته و خلاف عنعنات وقتی دیده است عساکر در یک محل زخمی شده اند، طیاره خود را فرود آورده و سربازان زخمی را به شفاخانه انتقال داده است.

روزنامه می افزاید وقتی که این عمل او افشا شد طالبان و اعضای خانواده او را تهدید کردند اما این تهدیدها او را از پرواز باز نداشت و اکنون او می خواهد مربی پرواز شود تا زنان دیگر را تشویق نماید در اردوی ملی پیلوت شوند.

کاپتان نیلوفر رحمانی به روزنامه گفت است شما نمی توانید در اینکار خود را بحیث یک زن ببینید، بلکه شما یک انسان هستید، انسانی که خطر را می پذیرد.

در مراسم اهدای جایزه یکی از شجاعترین زنان دنیا در وزارت خارجه امریکا، خانم رییس جمهور این کشور میشل اوباما هم حضور داشت و با اهدای این جایزه به بانوی پیلوت افغان از شجاعت او ستایش نمود.

ستارز اند سترایپس

مجله اردوی امریکا ستارز اند سترایپس در شماره اخیر خود حمله طالبان و مخالفین را در ولایت بدخشان مورد بررسی قرار داده و می نویسد که قوای افغانستان برای عملیات جوابی تیاری می گیرند.

مجله از قول سرپرست وزارت دفاع افغانستان شیر محمد کریمی می نویسد که به ولسی جرگه گفته است، نا کامی رییس جمهور غنی در تعین وزیر دفاع و دیگر اختلافات در حکومت افغانستان در رهبری اردو بحران ایجاد کرده است.

به نوشته مجله تحلیلگران می گویند، این مشکل داخلی همراه با کاهش قوای محارب خارجی در افغانستان زمینه را برای مخالفین مسلح مساعد ساخته است که در فصل نو جنگی به فعالیت های گسترده دست بزنند.

فوزیه کوفی یکی از وکلای بدخشان در ولسی جرگه به مجله ستار اند سترایپس گفته است دیر یا زود بدخشان به حملات بیشتر رو به رو خواهد شد زیرا طالبان این نکات ضعف و نارسایی ها را درک کرده و در فصل نو جنگ از آن به نفع خود استفاده می کنند.

به گفته خانم کوفی طرفداری مردم از طالبان در بعضی بخش های بدخشان بیشتر به عدم اعتماد به حکومت مربوط می شود نه وفاداری آنها به طالبان.

XS
SM
MD
LG