لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۸

پاکستان رسماً بخشی از حمل و نقل اموال تجار افغان را اجازه داد


افغانستان و پاکستان در رابطه به ایجاد سهولت های ترانزیتی و داد و ستد تجارتی در چند مورد باهم به توافق دست یافته اند.

کاهش هشتاد درصدی در تفتیش اموال، انتقال اموال تجار افغان تا بندر واگه و انتقال برخی اموال تجار افغان از طریق ریل تا تورخم از جمله سهولت های است که پاکستان برای تجار افغان ایجاد خواهد کرد.

خرم دستگیر خان وزیر تجارت پاکستان روز پنجشنبه در نشست خبری در کابل گفت که در ارتباط به این موارد با رییس جمهور اشرف غنی و دیگر مقامات افغان صحبت کرده است:

" پاکستان حالا به گونه رسمی بخشی از حمل و نقل اموال تجار افغان را اجازه داده است و این به دلیل ایجاد تغییرات در سیستم IT گمرگات پاکستان ممکن گردیده است.

دوم اینکه ما تفتیش موتر های اموال افغان را از صد درصد به 20 درصد کاهش دادیم و سوم اقدامی را که انجام دادیم که حالا تجار افغان میتواند اموال شانرا مستقم از پاکستان تا بندر واگه انتقال دهند. "

آقای دستگیر خان گفت از ماه جولای سال جاری میلادی هفته 400 کانتینر اموال تجار افغان از طریق ریل تا تورخم انتقال خواهد یافت.

وی هم چنان گفت که انتقال 90 درصد اموال تجار افغان اکنون از کراچی تا افغانستان 48 ساعت را در بر می گیرید و این به گفته وی سهولتی است که از سوی پاکستان برای تاجران افغان به میان آمده است.

پاکستان در حالی از بهبود روابط تجارتی و اقتصادی و اقدامات به هدف ایجاد سهولت برای تجار افغان حرف میزند که این کشور تلاش دارد روابط تجارتی و ترانزیتی اش را از طریق افغانستان با آسیای میانه گسترش دهد.

در سفر رییس جمهور اشرف غنی در نومبر 2014 میلادی به پاکستان قراردادی میان دو کشور در بخش تجارت و ترانزیت صورت گرفت.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید اقدامات اخیر که از سوی پاکستان بخاطر ایجاد سهولت های ترانزیتی و تجارتی صورت گرفته جز همین قرار داد می باشد.

مزمل شینواری سرپرست این وزارت روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که اکنون نزدیک به هشتاد درصد مشکلات ترانزیتی با پاکستان حل شده است:

" تقریباً هفتاد تا هشتاد درصد مشکلات ترانزیتی که ما داشتیم حل شده است و جانب پاکستان وعده داده است که باقی مانده مشکلات هم چنان به تدریج حل خواهد شد. ما امیدوار هستیم که مشکلات باقی مانده به زودترین فرصت حل شود. "

پاکستان در حالی از ایجاد یک سلسله سهولت ها در بخش ترانزیت با افغانستان خبر میدهد که پیش از این تجار افغان در بخش ترانزیت با آنکشور با مشکلات زیاد روبرو بوده است.

تجار افغان بار ها شکایت کرده اند که انتقال اموال شان از بنادر پاکستان ماها طول کشیده و بعضاً به همین علت زیان های جدی را نیز متقبل شده اند.

در این حال آگاهان اقتصادی می گویند که در مورد توافقات انجام شده تجارتی و ترانزیتی با پاکستان باید از آن کشور تضمین اخذ گردد تا به تعهدات خود پابند باقی بماند.

XS
SM
MD
LG