لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

"ادعا های فساد اداری سبب توقف کمک های بریتانیا به پولیس افغان شده است"


تایمز

روزنامه تایمز چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "ادعا های فساد اداری سبب توقف کمک های بریتانیا به پولیس افغانستان شده است."

روزنامه می نویسد، بریتانیا سهم خود را به پروژه چند میلیارد دالری کمک به افغانستان، بعد از ادعا های فساد و سوء مدیریت در قرارداد سازمان ملل متحد، متوقف ساخت.

به اساس این قرارداد، سیستم پرداخت معاش به 155 هزار سرباز پولیس افغانستان تنظیم می شود و سهم بریتانیا در این سیستم 22 میلیون پوند بود که آنرا به 70 میلیون بلند برد، ولی اکنون پرداخت این پول در حال تعلیق درآمده است.

در این پروژه کمک های چندین کشور جهان به مقدار 335 میلیون پوند توسط سازمان ملل متحد به حکومت افغان داده می شود تا معاشات پولیس را پرداخت کند. وزارت داخله این پول را به ادارات محلی خود انتقال داده است تا به کارمندان پولیس برسد.

اما به نوشته روزنامه این پول ها بجای اصلی آن نرسیده و مقامات و رهبران پولیس در نیمه راه مسیر آن را تغییر داده اند و مقامات بریتانوی در افغانستان در باره این پروژه و اینکه پول ها بعضاً به مراجع مربوطه نمی رسد، آگاهی دارند.

روزنامه تایمز می افزاید، ادعای فساد در پروژه های خارجی عادی می باشد اما حل آن در پروژه های که توسط ادارات بین المللی و یا چند کشوری پیش برده می شوند، مشکل می باشد. در این پروژه پرداخت معاشات پولیس افغانستان که توسط برنامه انکشافی سازمان ملل متحد یو ان دی پی تنظیم می شود چندین کشور از جمله بریتانیاسهم دارند.

در افغانستان به نوشته روزنامه تایمز، منابع آگاه می گویند که بعضی اوقات حساب های جعلی به نام پولیس باز شده و معاشات به آنها انتقال داده می شود وبعضی اوقات پول معاشات در مسیر پرداخت گم می شود.

اندیپندت

روزنامه دیگر چاپ بریتانیا اندیپندت در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "به صد ها سرباز بریتانوی در افغانستان دوا های ضد مرض ملاریا داده شده که این دواها برای صحت دماغی آنها خطرناک بوده است."

دوای لاریمLariamکه به این افراد داده شده است تکالیف روانی، افسردگی و تخیلات ایجاد می کند که بعضی ها را بسمت خود کشی می کشاند.

به نوشته روزنامه اندیپندنت، این دوا به تقریباً یک هزار سرباز مرد و زن بریتانوی در افغانستان داده شده است که اکنون بخاطر استفاده از این دوای بدنام، تحت درمان روانی قرار دارند. اما مقامات وزارت دفاع بریتانیا می گویند که خطر این دوا در مقایسه با خطری که مرض ملاریا به این عساکر در افغانستان ایجاد کرده بود به مراتب کمتر بود و از این رو هنوز هم دادن آن را به بیماران ملاریا در اردو ادامه می دهد.

روزنامه می افزاید بعضی از مقامات بریتانیا با این اقدام مخالف اند و اگر حکومت بعدی بریتانیا، یک حکومت تحت رهبری حزب کارگر باشد، در مورد دادن چنین دوا به مریضان ملاریا مخصوصاً به سربازان اردو تجدید نظر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG