لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

کریمی: با همکاری مشترک و صادقانه میتوان تروریزم را از بین برد


ستر جنرال شیر محمد کریمی لوی درستیز اردوی ملی افغانستان
ستر جنرال شیر محمد کریمی لوی درستیز اردوی ملی افغانستان

لوی درستیز اردوی ملی افغانستان تروریزم را یک چالش مشترک برای افغانستان و پاکستان خوانده می گوید، وقت آن رسیده که با این چالش جداً مبارزه صورت گیرد.

ستر جنرال شیر محمد کریمی طی سخنرانی امروزش در اکادمی نظامی کاکُل شهر ایبت آباد گفته است که افغانستان و پاکستان می توانند با تمرکز روی حل مشکلات ناشی از تروریزم با نا امنی ها مبارزه کنند.

سخنرانی لوی درستیز قوای مسلح افغانستان از تلویزیون دولتی پاکستان بطور زنده نشر شد.

شیر محمد کریمی در سخنان اش روی مبارزه مشترک تروزیزم تاکید ورزیده گفت که دشمن سرحدات را نمی شناسد و به هیچ اصول مذهبی و اخلاقی پابند نیست.

لوی درستیر اردوی افغانستان همچنان گفت، تروریزم را تنها می توان با همکاری مشترک و هماهنگی صادقانه از بین برد.

با آنکه رسانه های پاکستانی دومین سفر لوی درستیز اردوی افغانستان به پاکستان را نشانۀ از بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد می خوانند، اما سعد محمد یک افسر سابق اردو و تحلیلگر مسایل نظامی پاکستان می گوید، پاکستان جهت بهبود روابط با افغانستان تا حدی تحت فشار کشور های دیگر قرار گرفته است:

"به نظر من فشار های خارجی است که پاکستان را وادار به بهبود روابط با افغانستان نموده است. اروپا و امریکا فشار ها بر پاکستان را در این اواخر افزایش داده اند و چین نیز در حال حاضر بطور غیر مستقیم بالای پاکستان فشار وارد می کند تا با تروریزم جداً مبارزه کند و این دو علت دارد، اول اینکه ایالت جنوبی چین با تهدید نا امنی ها روبرو است، دوم سرمایه گزاری هنگفت چین در افغانستان نیز می تواند با خطر مواجه شود. از همین رو پاکستان تحت فشار است که باید روابط اش با افغانستان را بهبود ببخشد."

ستر جنرال شیر محمد کریمی اولین مقام نظامی افغانستان است که به عنوان مهمان ویژه از آکادمی نظامی کاکُل دیدن و در آنجا سخنرانی کرد.

اکادمی نظامی کاکُل در 120 کیلومتری اسلام آباد در ایبت آباد شهریکه در 2011 میلادی اسامه بن لادن رهبر سابق شبکه القاعده در یک عملیات ویژه نظامیان امریکایی در آن کشته شد واقع است.

لوی درستیز قوای مسلح افغانستان ستر جنرال شیر محمد کریمی همچنان دیروز در مورد امنیت و ثبات منطقه با همتای پاکستانی اش جنرال راحیل شریف صحبت کرد.

در این ملاقات که روز گذشته در دفتر مرکزی اردوی پاکستان در روالپندی برگزار شد، به گفته رسانه های پاکستانی بطور خاص امنیت سرحدات افغانستان و پاکستان مورد بررسی قرار گرفته و همچنان در باره افزایش همکاری نظامی و گسترش روابط بین دو کشور صحبت شد.

XS
SM
MD
LG