لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

" قضایای خشونت علیه زنان افغان بیشتر از طریق جرگه ها حل شده است"


یک گزارش تازه سازمان ملل متحد نشان می دهد که بیشتر زنان که قربانی خشونت ها شده اند ترجیح می دهند که قضایای شان از طریق مراجع عدلی و قضایی نه بلکه از راه جرگه های سنتی حل شود.

سیستم ناقص عدلی و قضایی، فساد اداری، عدم مسلکی بودن، فشار های خانواده گی و تاخیر در بررسی دوسیه های خشونت علیه زنان عواملی است که زنان افغان را مجبور ساخته تا قضایای شان را از طریق جرگه های سنتی حل کنند.

گزارش تازه سازمان ملل متحد نشان می دهد که هنوز هم زنان افغان در قضایای خشونت علیه آنان به گونه کامل به عدالت دسترسی ندارند.

ایوان شیمونوویچ معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در بخش حقوق بشر روز یکشنبه هنگام نشر این گزارش گفت، از میان قضیه های خشونت که در این گزارش به آن اشاره شده است بیشتر آن از راه جرگه های سنتی یا میانجیگری بزرگان قومی حل شده است:

" 110 قضیه خشونت علیه زنان نشان می دهد که 65 درصد موارد خشونت از طریق میانجیگری حل می شود و 5 درصد آن از راه محاکم جنایی تعقیب می شود که سبب محاکمه و جریمه عاملان آن شده است."

این گزارش از اگست سال 2014 تا فبروری 2015در 18 ولایت افغانستان به اساس مصاحبه با زنان تهیه شده است.

در این گزارش سازمان ملل متحد هم چنان گفته شده است که زنان بخاطر میانجیگری روسای قومی را ترجیح می دهند که آنها بیشتر در تلاش راه حل های حقوقی مانند طلاق، موضوع سرپرستی و محیط سالم زنده گی اند تا اینکه عاملان خشونت به جزای اعمال شان برسند.

سازمان ملل متحد می گوید، نظارت از 126 مورد خشونت که از راه میانجیگری بزرگان قومی حل شده نشان می دهد که در شش مورد آن به زنان اجازه اشتراک در این جریان داده نشده است.

در گزارش آمده است که زنان در یازده مورد به میانجیگری وادار ساخته شده اند و در سیزده مورد دیگر فیصله جرگه های سنتی به آنها تحمیل شده است.

در این گزارش سازمان ملل متحد به حکومت افغانستان پیشنهاداتی نیز شده است که در آن به تامین عدالت از طریق فیصله های سنتی و در درازمدت به اصلاح نظام عدلی و قضایی افغانستان اشاره شده است.

در همین حال نیکولاس هیسم نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان می گوید، چون میانجیگری برای تطبیق عدالت خواهی افزایش یافته است پس حکومت افغانستان بخاطر مصونیت حقوق زنان از این مجرا باید تلاش کند:

" از آنجایکه عدالت خواهی از طریق میانجگری افزایش یافته است ما حکومت افغانستان را تشویق می کنیم تا از این راه بخاطر حفظ حقوق زنان اقدام کند."

با آنکه حکومت افغانستان از تامین حقوق زنان بارها اطمینان داده است اما گزارش ها نشان می دهند که هنوز هم افغانستان برای زندگی زنان بد ترین کشور می باشد.

این گزارش سازمان ملل متحد در حالی در مورد حل قضایای خشونت علیه زنان از طریق جرگه های سنتی، منتشر شده است که از تازه ترین نوع خشونت علیه زنان می توان از قتل فرخنده یاد کرد که به اتهام دروغین سوختاندن یک نسخۀ از قرانکریم با بی رحمی در شهر کابل کشته شد.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG