لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

وزیری: اعلام آغاز عملیات بهاری از سوی طالبان قابل نگرانی نیست


دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وزارت دفاع افغانستان اعلام آغاز عملیات بهاری از سوی طالبان را یک موضوع تکراری خوانده می گوید که آنان توانایی ایستادگی در برابر نیروهای امنیتی افغان را ندارند.

دولت وزیری معاون سخنگوی این وزارت می گوید که نیروهای امنیتی افغان متعهد به مبارزره با تروریزم بوده و در این راستا با جدیت کامل عمل می کنند.

آقای وزیری روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی افغان از توانایی خوبی برخوردار بوده و می توانند حملات مخالفان مسلح دولت را خنثی سازند:

" به هر نام که آنان عملیات را اعلام می کنند وزارت دفاع افغانستان این توانایی را دارد که در هر جا مخالفین مسلح دولت و دشمن این کشور را سرکوب کند.

آنان همه ساله به نام های مختلف آغاز عملیات ها را اعلام می کنند اما برای ما قابل نگرانی نمی باشد."

آقای وزیری می گوید، همین حالا در نُه ولایت افغانستان چهارده عملیات نظامی از سوی نیروهای امنیتی افغان ادامه دارد.

طالبان مسلح روز چهارشنبه با نشر اعلامیۀ گفته اند که عملیات بهاری موسوم به "عزم" روز جمعه از سوی آنان در تمام افغانستان راه اندازی می شود.

در خبرنامه طالبان مسلح گفته شده است که تحت نام توافقنامه امنیتی و دفاعی هنوز هم صلاحیت فضایی و زمینی افغانستان نزد خارجیان بوده و یکی از دلایل آغاز عملیات آنان نیز حضور نیروهای خارجی در این کشور می باشد.

بر اساس اعلامیه طالبان مسلح، در جریان عملیات موسوم به "عزم" خارجی ها، مراکز دیپلوماتیک و استخباراتی، مقامات دولتی و افسران وزارت های دفاع، داخله و ریاست عمومی امنیت ملی هدف قرار خواهند گرفت.

طالبان گفته اند که در این عملیات به مصونیت افراد ملکی توجه خواهد شد و بر مراکز دینی، تعلیمی، صحی و کمک رسان حمله صورت نخواهد گرفت.

طالبان مسلح در سال های گذشته نیز به گونۀ مشابه عملیات های را تحت نام های مختلف راه اندازی کرده اند و در بهار سال گذشته نیز عملیات معروف به "خیبر" از سوی آنان آغاز شده بود.

در این حال فقیر محمد فقیر وزیر پیشین امور داخله افغانستان اعلام آغاز عملیات بهاری از سوی طالبان را تبلیغات جنگی خوانده و می گوید که هدف آن امتیازگیری می باشد:

" شما می دانید که جنگ تبلیغاتی نزدیکی با جنگ مسلحانه داشته و آنان تبلیغ می کنند تا امتیازاتی را بدست بیاورند.

اما من فکر نمی کنم طوری که طالبان مسلح تبلیغ می کنند عملیات وسیع را انجام داده بتوانند."

طالبان مسلح در حالی عملیات بهاری شان را آغاز می کنند که وضعیت امنیتی در این کشور بدتر شده و حتی شورای ملی افغانستان نیز به دلیل افزایش نا امنی ها مقامات امنیتی افغان را در نشست های استجوابیه فراخواندند.

هر چند وزارت دفاع افغانستان اعلام راه اندازی عملیات بهاری از سوی طالبان مسلح را کم ارزش می داند، اما کارشناسان امنیتی و مردم عام می گویند که حکومت باید برای جلوگیری از حملات مخالفان مسلح دولت اقدامات جدی را انجام دهد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG