لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

آموزش مضمون حرفه برای شاگردان مکاتب!


برخی از جوانانی هستند که در فکر راه اندازی و ایجاد کار و بار هستند اما نمی دانند از کجا شروع کنند، به گفته عبدالظاهر گلستانی رییس معینیت تخنیکی و مسلکی وزارت معارف از چند سال بدینسو تعلیمات عمومی و مسلکی معارف در ضمن نصاب درسی، کتابی را به نام حرفه چاپ و در مکاتب به شاگردان از صنف هفتم، هشتم و نهم آموزش می دهند، مضمون حرفه برای شاگردان انگیزه کار و بار را به شکل تیوری می دهد.

قسمیکه وزارت معارف در بخش انگیزه دهی شاگردان در مورد تجارت و آغاز کار و بار مضمونی را به شاگردان تدریس می کند یکی از موسسه ها هم بنام موسسه تعلیمی و تربیتی تشبث از ده سال به این طرف تعلمیات اقتصاد بازار آزاد را میان جوانان آموزش می دهد. گل غوتی سروری مدیره پروگرام های موسسه تعلیمی و تربیتی تشبث می گوید، مضمون تشبث در میان شاگردان لیسه ها از صنوف دهم، یازدهم و دوازدهم در 34 مکتب در چهار ولایت (کابل، پروان،ننگرهار، بامیان) آموزش داده می شود.

ما هم راهی یکی دو مکتب شدیم که مضمون تثبث را برای شاگردان آموزش می داد، زمانیکه داخل یکی از صنف ها شدیم استاد مضمون تشبث از لیسه زینب کبرا در جریان تدریس بود که شاگردان چطور می توانند طرح که برای تجارت دارند آنرا در عمل پیاده کنند.

برخی شاگردان علاقه مندی خود را اظهار کرده می گفتند که از طریق یاد گیری مضمون تشبث درک کرده اند که استعداد کار های زیادی را دارند و می توانند در آینده تجارت کنند و هم خود کفا شوند.

گل غوتی سروری مدیره پروگرام های موسسه تعلیمی و تربیتی تشبث گفت، یادگیری در مورد انکشاف تجارت به شکل رقابتی بوده و شاگردانی که در جریان آموزش طرح تجاری بهتر داشته باشند، طرح و تولیدات خود را مطرح می سازند که از 43 مکتب 50 طرح بهتر انتخاب بعد از ارزیابی 10 بهترین طرح و در دوره نهایی سه طرح موفق انتخاب و به سه شاگرد برنده تقدیر نامه و مقدار پول نقد هم اهدا می گردد.

مهلقا منصوری یکتن از متعلمین لیسه زینب کبرا که برنده مقام اول این رقابت ها است می گوید، از صنف هفتم طرحی از پوست چهار مغز و انار را داشت تا رنگ موی تولید کند اما نمی دانست از کجا شروع کند اما با آموزش مضمون تشبث توانسته که چند قسم رنگ موی تولید کند و به بازار عرضه نماید که حال از مفاد آن آمادگی کانکور و مصارف مکتب خود را پیش می برد.

محمد ضیا متعلم صنف یازدهم لیسه رحمان بابا یکی دیگر از برنده های این رقابت ها که توانست تجارت سیب را پیش ببرد.

آمنه شهابی متعلم صنف دوازدهم لیسه زینب کبرا یکی دیگر از جوانان که مقام سوم را در مرحله نهایی از آن خود کرده و تجارت کندن کاری روی چوپ و سنگ را پیش می برد.

فاطمه یعقوبی استاد مضمون تشبث در لیسه زینب کبرا گفت، در افغانستان جوانان زیاد وجود دارند که با استعداد بوده اما نتوانسته اند که خود را تبارز دهند اما حال با آموزش مضمون تشبث علاقه مندی جوانان زیاد شده و توانایی های خود را تبارز می دهند.

گل غوتی سروری مدیره پروگرام های موسسه تعلیمی و تربتی تشبث می گوید، مضمون تشبث ضمیمه یی نصاب تعلیمی است و این برنامه با رهنمایی و همکاری وزارت معارف پیش برده می شود.

خواستیم از مسوولان وزارت معارف در مورد اینکه آیا موسسه تعلیمی و تربیتی تشبث در وزارت معارف رسمیت دارد یا خیر؟

عبدالظاهر گلستانی رییس تعیلمات تخنیکی و مسلکی وزارت معارف گفت، مضمونی بنام تشبث در پلان تعلیمی وزارت معارف مضمون رسمی نبوده و ساعت درسی ندارد اما مضمون خوبی است و نتیجه خوبی داده است.

پس گفته می توانیم که هر اقدامی در جهت رشد افکار جوانان یک گام موثر بوده و در تبارز دادن افکار و برملا ساختن استعداد های نهفته جوانان کمک می کند.

برنامه هوای تازه را روی ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.comو صفحه فیس بوک هوای تازه (Hawa e Taza)هم شینده و هم خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:14:23 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG