لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

بد دادن دختران در برخی ولایات افغانستان کاهش یافته است


نهاد آزاد ابتکارمدنی برای صلح علت کاهش بد دادن دختران را در شماری ولایت افغانستان، بلند رفتن سطح آگاهی مردم در مورد این پدیده میداند.

مسوولین این نهاد روز یکشنبه گفتند، همه پرسی یی را در سه ولایت افغانستان انجام داده اند و معلوم شده است که آمار بد دادن دختران در این ولایات کاهش یافته است.

در این همه پرسی آمده است که باشنده گان این ولایات بد دادن دختران را محکوم نموده و آن را یک رسم ناپسند خوانده اند.

خاطره اسد مسوول بخش ارزیابی این نهاد در مورد به رادیو آزادی گفت :

"این پروژه در حدود بیشتر از دوازده ماه میشود که آغاز شده و برنامه های متعددی را ما بخاطر کاهش این رسم راه اندازی کرده ایم و فعلاً هم در جریان است. ما ورکشاپ های آموزشی داریم ما کنفرانس ها در سطح ولسوالی ها داریم کنفرانس بین شورای علما داریم بین بزرگان محل داریم و در کنفرانس های مان مکمل بحث است میان مردم. که خودشان بین خود بتوانند بحث کنند و یک راه حل خوب و منطقی را در ولسوالی خود بخاطر کاهش رسم بد دادن و کاهش خشونت علیه زنان پیدا کنند."

نهاد آزاد ابتکار مدنی برای صلح می گوید، این سروی به اساس مصاحبه با حدود بیست هزار تن از زنان و مردان در نه ولسوالی ولایات کابل، پروان و پنجشیر انجام شده است.

به گفته آنها بد دادن دختران خشونت علیه بشر است و مردم و حکومت باید در مناطق مختلف جلو این پدیده را بگیرند.

شماری از زنان که در این نشست حضور داشتند گفتند که، جرم عمل فردی بوده و قوانین اسلامی و مدنی به هیچ کس اجازه نمی دهد که به نام بد دادن دختران فرد مجرم را آزاد کنند.

آنان گفتند که، در ولایات کابل پنجشیر و پروان سطح بد دادن نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته و لازم است که بخاطر جلوگیری این پدیده در ولایات دیگر نیز برنامه های آگاهی عامه عملی شود.

فرشته یک تن از این زنان به رادیو آزادی گفت :

"بد دادن از جمله خشونت های بسیار شدید به حساب میرود و کابل را نمیتوانیم مقایسه کنیم با دیگر ولایات زمانی میتواند که اثر گزار باشد که ما همین کنفرانس های خود را و همین ورکشاپ های آگاهی را در ولایات ببینیم. "

شماری از عالمان دینی که در این نشست حضور داشتند مخالفت خود را با رسم بد دادن دختران ابراز کردند.

عبدالواسع صافی یک تن از عالمان دینی به رادیو آزادی در مورد گفت :

" قرآن اجازه نمیدهد حدیث اجازه نمیدهد اجماع اجازه نمیدهد مسلمانان اجازه نمیدهند، و ما هم باید از اینکار اجتناب ورزیم که باید بد ندهیم و برای هر دو طرف دخیل در اینگونه قضایا رنج پیدا میشود و باید از این کار صرف نظر کنیم. "

در شماری از مناطق افغانستان، در برخی موارد موضوعات قتل، روابط نا مشروع جنسی و فرار برخی از زنان با مردان از سال های متمادی با بد دادن دختران حل شده است.

کارشناسان میگویند عدم آگاهی مردم، فقر و بی خبری از قوانین اسلامی و مدنی علت اصلی پدیده بد دادن دختران در افغانستان به شمار میرود.

حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG