لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۰

هنشاو: برخورد نادرست ایران و پاکستان با مهاجرین افغان قابل قبول نیست


به سلسله گزارش ها در مورد برخورد نادرست کشورهای همسایه با مهاجرین افغان این بار وزارت خارجه امریکا می گوید که این گزارش ها آنان را نیز نگران ساخته است.

سایمن هنشاو یک مسوول وزارت امور خارجه امریکا در امور مهاجرین، پناه جویان و نفوس روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، پناه جویي حق افغان ها است و این نوع برخورد قابل قبول وی نمی باشد:

" من در خصوص برخورد نادرست پاکستان و ایران در برابر مهاجرین نگرانی دارم، ما باید واضح بسازیم که این گونه برخورد قابل قبول نمی باشد. "

آقای هنشاو افزود که کشورش در سال گذشته میلادی برای حمایت از مهاجرین افغان یک صد و هفت میلیون دالر کمک کرده و به گفته وی در بخش های مختلف به همکاری های شان ادامه خواهند داد.

وی گفت، از 2002 میلادی به این سو حدود شش میلیون مهاجر افغان به کشور شان برگشته اند و وی این را یک امیدواری به آینده افغانستان می خواند.

به اساس گزارش ها در حال حاضر حدود پنج میلیون مهاجر افغان در پاکستان و ایران بود و باش دارند که نزدیک به نیم آنان اسناد قانونی در دست ندارد.

پس از حمله سال گذشته طالبان مسلح در شهر پشاور بالای یک مکتب در ایالات خیبر پشتونخوا فشار ها بر افغان های مهاجر آغاز گردید و برای آنان ضرب الاجل تعین شد تا در جریان یک سال دوباره به کشور شان برگردند.

در کنار این گزارش ها از ایران نیز به نشر رسید است که مقامات آن کشور افغان ها را به زور از خاک شان اخراج کرده، آزار و اذیت می کنند و حتی ده ها افغان را کشته اند.

در این حال نادر فرهاد سخنگوی اداره ملل متحد در امور مهاجرین در افغانستان می گوید، با آغاز سال 2015 میلادی فشار ها بالای افغان های مهاجر در کشور های همسایه افزایش یافت تا دوباره به کشور شان برگردند.

اما اقای فرهاد می گوید، اکنون پروسه برگشت افغان ها عادی شده است:

" هر چند در این اواخر میزان بازگشت خیلی ها به شکل عادی برگشته اما در روزهای اول 2015 اندکی فشار ها را همه ما شاهد بودیم، با عث بازگشت افغان ها از پاکستان بوده که در بحث های خود با مقامات پاکستانی، افغانستان و اداره یو، ان، اچ، سی، آر نشست سه جنابه روی این مسایل هم پرداختیم. "

آقای فرهاد می گوید، در سال جاری میلادی هژده هزار و پنجصد افغان از کشور های همسایه دوباره به افغانستان برگشته اند که هفده هزار آن از پاکستان آمده اند.

در کنار این تعداد بیجاه شدگان داخلی در افغانستان به علت افزایش جنگ ها نیز به گونه روز افزون رو به افزایش است.

کارشناسان می گویند، حکومت باید اجازه ندهد تا کشور های همسایه از مهاجرین افغان بگونه یک وسیله استفاده کنند و آنان از حکومت می خواهند تا زمینه برگشت داوطلبانه مهاجرین را به کشور شان مساعد سازد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG