لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

امام کعبه: جنگجویان طالب و داعش از دایره اسلام خارج اند


امام کعبه شریف از مسلمانان که به هر فرقهء تعلق دارند، خواست تا یک دست شده و اختلافات شان را کنار بگذارند.

شیخ خالد الغامدی که در برنامه جرگه تلویزیون جیو پاکستان صحبت می کرد گفت، جنگجویان طالبان و داعش که از اسلام سوء تعبیر می کنند، از دایره اسلام خارج اند.

به گفته شیخ خالد این افراد از ترجمه آیات قرآن کریم برای اهداف خود سوء استفاده می کنند:

" بلای بزرگ از همین گونه فرقه های خوارج منشاء گرفته است. تاریخ گواهی میدهد، آنانی که از حضرت علی رضه الله عنه جدا شده بودند، آنها را خوارج می گفتند. من هم چنین می پندارم، آنانی که از آیات قرآن، حدیث و سنت جدا اند، آنها هم همان مردمان یعنی خوارج اند و آنها به طور بنیادی آیات قرآن و حدیث را نادرست و غلط تشریح و تفسیر می کنند و از آن مقاصد خود را بر می آورند. مثلاً در کشتار اطفال، زنان و مردمان بیگناه..... در این صورت غیر مسلمانان می گویند، اگر اسلام چنین باشد، باید از آن دوری کرد. من می گویم، گروه داعش در شام و طالبان در پاکستان و همهء گروه های مسلح اگر به این نظر باشند، پس آنها با اسلام هیچ گونه ارتباطی ندارد. "

رادیو مشعل رادیو آزادی در مورد اظهارات امام کعبه از مفتی فضل منان عابد کارشناس امور مذهبی پرسیده است، او گفت:

" آیات که در مورد کافر آمده در بارهء مسلمان صدق نمی کند. یعنی آیت جهاد در جای که جهاد رواست و آیت حج در جای حج رواست، صادر شده. مسلمانی که آیت و احادیث را به نفع و مقصد خود تفسیر می کند و از آن سوء استفاده می نماید، عمل خوبی را انجام نداده و ما این گونه افراد را مسلمان نه خوانده، رد می کنیم. این چنین افراد به بد نامی اسلام و بدنامی کشور اند. هر کسی که مکتب را می سوزاند، مسجد و مدرسه را تخریب می کند و مردم عام را می کشد، نقص و ضرر آن هم به اسلام و هم به کشورش می رسد. "

در این مورد که اظهارات امام کعبهء شریف بالای جنگجویان مسلح چه تاثیر خواهد گذاشت؟ از نجم برهانی کارشناسی دینی مذهبی پرسیده شد، او گفت:

" این چنین اظهارات بالای افراد و جنگجویان مسلح تاثیر گذار نیست. زیرا آنها اسلحه برداشته و اهداف خودشان را به پیش می برند. آنها فکر نمی کنند که امام کعبه چه می گوید. قبل از این هم، نه تنها تعداد زیاد از علمای دین و جهان عالم اسلام در این باره صحبت کرده اند، بلکه در این مورد فتوا ها نیز صادر شده اند که افراد مانند داعش و طالبان و گروه های مسلح دیگر به اسلام ضرر می رسانند.

یک موضوع که در بیانیه امام خیلی مهم است این است که اظهارات وی ممکن ذهنیت مردم عام پاکستان را در برابر جنگجویان مسلح تغییر دهد. "

شیخ خالد الغامدی امام کعبهء شریف برای یک بازدید یک هفته یی وارد پاکستان شده است.

XS
SM
MD
LG