لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

آزار جنسی زنان در افغانستان افزایش یافته است


با وجود تلاش ها به هدف تامین حقوق زنان در افغانستان، اداره تحقیقاتی زنان و کودکان با نشر گزارشی از آزار جنسی زنان افغان در محل کار و مکان های عامه پرده برداشته است.

در تحقیق این نهاد، کابل، کندهار، هرات، کاپیسا، بلخ، بدخشان و ننگرهار زیر پوشش قرار گرفته است.

به شمول 34 زن که در نهادهای کاری و مکان های عامه قربانی آزار جنسی بوده با 365 زن دیگر نیز در این تحقیق گفتگو شده است.

یافته های این تحقیق نشان میدهد که آزار جنسی در برابر زنان در مقایسه به گذشته در افغانستان بیشتر شده است.

در این تحقیق آمده که زنان و دختران در منزل و دفترهای کارشان و در جامعه در امن نیستند.

قدرت الله برومند مسوول اداره تحقیقاتی زنان و کودکان روز دوشنبه حین نشر این گزارش چنین گفت:

" هنگامی که پرسیدیم از زنان و دختران که آیا در اماکن عمومی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند؟ 90 درصد گفته اند که بلی

در نهاد های آموزشی 91 درصد از زنان و دختران مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

در محیط کاری 87 درصد مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند و این آمار ها نشان میدهد که زنان و دختران در هیچ جای از افغانستان در امن نیستند. "

آقای برومند می گوید، یافته های آنان هم چنان نشان می دهد که برخی از دختران در افغانستان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و برای جلوگیری از رسوایی در جامعه این چنین رویدادها را در برابر خودشان کتمان کرده اند.

در تحقیق این نهاد آمده که علت اصلی آزار جنسی زنان در دفترهای کاری و بخش های عامه در افغانستان، خشونت های خانواده گی، بیکاری،فقر، تبعیض جنسیتی، نبود حاکیمت قانون و نبود آگاهی از آموزه های اسلامی در خانواده ها بوده است.

در این نشست جوانان، فعالان مدنی و حقوق بشر و مسوولان کمیسیون حقوق بشر پیشنهاد کردند که حکومت باید عاملان این چنین رویداد را محاکمه کند.

با این حال، حبیبه سرابی مشاور ریاست اجراییه حکومت در بخش زنان و جوانان یافته های گزارش اداره تحقیقاتی زنان و کودکان افغانستان را تکان دهنده خوانده و از مردم می خواهد تا برای نابودی این پدیده در جامعه، بسیج شوند:

" دولت تنها مکلفیت ندارد تا در برابر پدیده آزار جنسی مبارزه کند و تا هنگامی که مردم برای نابودی این پدیده دست به هم ندهند مبارزه دشوار است.

و یکی از بخش های که بسیار مهم است در کنار دولت بر اساس عملی شدن قوانین موضوع آگاهی است، امیدوار هستم که باهم بسیج شده و در برابر این موضوع مبارزه مشترک کنیم. "

نشر گزارش اداره تحقیقاتی زنان و کودکان افغانستان در حالی نگرانی ها را از وضعیت زنان افغان به همراه شده که در چند سال گذشته زنان افغان قربانی رویدادهای خشونت جنسی بوده اند.

برخی از کارشناسان و مردم عام، حکومت افغانستان را از نداشتن یک برنامه جامع و کارا برای نابودی پدیده آزار جنسی و خشونت در برابر زنان انتقاد می کنند.

اما حکومت افغانستان همواره گفته است که برای برای تامین حقوق بشر بخصوص زنان برنامه های را روی دست دارند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG