لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

محقق: معارف افغانستان هنوز هم با مشکلات روبرو است


مقامات افغان می گویند، افغانستان در سیزده سال گذشته در بخش معارف دست آورد های خوب داشته اما هنوز نیز معارف از نظر کیفی با مشکلات جدی روبرو می باشد.

در حالیکه صدها میلیون دالر در بخش معارف در افغانستان به مصرف رسیده است اما مقامات حکومتی می گویند، هنوز نیز در بخش معارف این کشور از نظر کیفیت و ظرفیت چالش های جدی وجود دارد.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه حکومت روز یکشنبه در کابل گفت، چهار دهه جنگ در افغانستان سبب تضعیف معارف و عقب مانی این کشور گردیده است.

آقای محقق این اظهارات را در کمپاین تعلیم و تربیه برای همه که از سوی جنبش پشتیبانی از تعلیم و تربیه با کیفیت به پیش برده می شود مطرح کرد و افزود که جامعه جهانی باید این کشور را در بخش معارف حمایت کند:

"چیزی را که دنیا باید به ما کمک بکند این است که استادان با مسلکی برای ما استخدام شود، البته این برنامه در صد کشور تعقیب می شود اما افغانستان مستحق ترین است که باید به آن توجه شود."

این کمپاین در سال 2007 میلادی از سوی جنبش پشتیبانی از تعلیم و تربیه با کیفیت در افغانستان، راه اندازی شده است.

مسوولان این جنبش می گویند که در 99 کشور دیگر جهان نیز فعالیت های مشابه را در بخش معارف انجام می دهد.

محمد رحیم جامی مسوول برگزاری این کمپاین می گوید، برای نهادینه ساختن آموزش و تعلیم و تربیه با کیفیت در افغانستان پیش از این نیز برنامه های شان عملی شده است.

به گفته وی این کمپاین برای پانزده سال دیگر نیز در افغانستان تمدید شده و در بخش های افزایش متعلمین و ظرفیت سازی آنان کار خواهند کرد تا آنان بتوانند بر اساس نیاز های بازار کار پیدا کنند.

در این حال وزارت معارف افغانستان از این برنامه استقبال کرده می گوید، این وزارت در چهارده سال گذشته مکاتب را افزایش داده و تعداد شاگردان نیز بگونه بی پیشینه در این کشور بیشتر شده است.

غلام جیلانی همایون معین تعلیمات عمومی این وزارت گفت، ارتقای ظرفیت معلمین و متعلمین از اولویت های این وزارت است.

"من به تمام حمایت کنندگان و علاقمندان نظام تعلیمی افغانستان اطمینان می دهم که در سال های گذشته از سوی وزارت معارف در خصوص کیفیت، اولویت ها، ارزش ها و سایر بخش های تعلیمی اقدامات اساسی صورت گرفته و این پروسه به گونه صادقانه ادامه دارد."

کارشناسان با توجه به چندین دهه جنگ در افغانستان می گویند که معارف این کشور به توجۀ بیشتر نیاز داشته و یگانه راه پیشرفت افغانستان نیز تقویت معارف می باشد.

به گفته این کارشناسان حکومت باید برای تعلیم و تربیه عادلانه، فراگیر و با کیفیت در تمام ولایات افغانستان تلاش های جدی را انجام دهد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG