لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

اداره مستقل هوانوردی افغانستان گزارش سیگار را تایید کرد


اداره مستقل هوانوردی افغانستان گزارش سیگار را تایید می کند که گفته است، با وجود ده ها ملیون دالر کمک، اداره هوانوردی ملکی امریکا پرسونل ملکی افغانستان را در بخش ترافیک هوایی آموزش نداده است.

در حالیکه قرار است ماه آینده سال جاری میلادی مسوولیت کنترول حریم فضایی افغانستان به این کشور سپرده شود مقامات افغان می گویند: متخصصان خارجی در انجام دادن درست این مسوولیت آنان را همکاری خواهند کرد.

اداره مستقل هوانوردی افغانستان گزارش سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان را تایید می کند که گفته است، امریکا نتوانسته بخاطر کنترول حریم فضایی افغانستان افغانان را بگونه درست آموزش بدهد.

محمود شاه حبیبی معاون اداره مستقل هوانوردی افغانستان روز شنبه در یک نشست خبری گفت: پس از گرفتن مسوولیت کنترول حریم فضایی افغانستان، افغانها می توانند به کمک متخصصین خارجی حریم فضایی این کشور را کنترول نمایند:

" از سال 2002 میلادی تا کنون یعنی از زمانیکه امریکا کنترول هوایی افغانستان را به عهده گرفت 560 میلیون دالر مصرف کرده است و این مساله درست است که آنها نگفته اند که چه مقدار پول را مصرف کرده اند کنترول هوایی افغانستان در دست آنها بود و ارقام را که آنها ارایه کرده اند ما شک نداریم تا حالا مسوولیت دست آنها بود بعد از این دولت افغانستان تمام مسوولیت ها را بر عهده می گیرد."

آقای حبیبی همچنان گفت: هم اکنون جاپان بخاطر کنترول حریم فضایی افغانستان کمک مالی می کند اما شرکت های معتبر انگلستان، امریکا، امارات، جرمنی و هند هم بخاطر گرفتن این قرار داد ها درخواست داده است.

سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان در یک گزارش تازه اش گفته است که ایالات متحده امریکا در بیشتر از یک دهه 562 اعشاریه دو ملیون دالر با اداره هوانوردی ملکی افغانستان کمک کرده است.

در گزارش گفته شده که با وجود دستاورد های زیاد، ایالات متحده امریکا نتواسته که در پایان سال 2014 میلادی مسوولیت کنترول حریم فضایی افغانستان را به افغانها انتقال دهد.

سیگار می گوید: با وجود این همه کمک ها اداره هوانوردی ملکی امریکا، پرسونل هوانوردی ملکی افغانستان بخصوص کنترول کنندگان ترافیک هوایی این کشور را آموزش لازم نداده است.

قرار بود امریکا در پایان سال 2014 میلادی مسوولیت حریم فضایی افغانستان را به خود افغانها بدهد.

در همین حال برخی از کارشناسان افغان می گویند: حکومت افغانستان توانایی کنترول حریم فضای کشور را ندارد.

کپیتان سید مهدی در صحبت با رادیو آزادی درمورد گفت:

" فکر نمی کنم که این توانایی آنرا کسی داشته باشد امروز یک دو سه نفر که بود به هر شکلی که بود آنها را از افغانستان بیرون کردند یک بورد بود آنرا هم منحل ساختند یگان نفر که مانده تنها در بخش تخنیکی طیاره می دانند."

با آنکه اداره مستقل هوانوردی بدین باور است که در حال حاضر با داشتن کدر های ورزیده و تجهیزات لازم می تواند حریم فضایی کشور را کنترول کند اما شماری از کارشناسان می گویند: اگر حکومت افغانستان کنترول حریم فضایی کشور را بدوش بگیرد با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

حریم فضایی افغانستان که از سال 2001 میلادی تا حالا از سوی ایالات متحده امریکا کنترول می شود، نقش یک دهلیز مهم رفت و آمد میان آسیا و اروپا را دارد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG