لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

وزارت صحت عامه: مرگ و میر مادران در هنگام ولادت کاهش یافته است


وزارت صحت عامه افغانستان می گویدکه با گذشت هر سال میزان تولد مصون نزد مادران در کشور بیشتر شده و از طریق مسلکی سازی قابله ها، مرگ و میر مادران در زمان ولادت، در مقایسه با سال های گذشته، پنج برابر کاهش یافته است.

مسوولین این وزارت و ده قابله که از 26 ولایت افغانستان روز دوشنبه به منظور تجلیل از روز بین المللی قابله ها در کابل گردهم آمده بودند گفتند که قابله ها در بهبود وضعیت صحی مادران از نقش اساسی برخوردار اند.

ناجیه طارق، معین وزارت صحت عامه گفت: این وزارت با سعی و تلاش های چندین ساله در خصوص بهبود وضعیت صحی مادران، دست آورد های خوبی داشته است:

"وزارت صحت عامه افتخار دارد که بهبود زنان و مادران را در صدر استراتیژی خویش قرار داده و در این راستا دست آورد های خوبی در بهبود صحت مادران و زنان طی سالیان گذشته داشته است، مرگ و میر مادران نزدیک به پنج مراتبه نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است."

خانم طارق همچنان گفت: وزارت صحت عامه افغانستان با تلاش های زیاد هنوز هم به دلیل کمبود کارکنان زن و رسوم و عنعنات در برخی مناطق کشور، نتوانسته به هدفِ که تعیین کرده است، برسد.

در عین حال مژگان مصطفوی معین وزارت زنان افغانستان در مراسم تجلیل از روز بین المللی قابله ها گفت: گزارشی که در اجلاس وضعیت زنان در سطح جهان ارایه شده نشان می دهد که مرگ و میر مادران هنگام ولادت در افغانستان از 1600 به 327 تن در هر صد هزار، کاهش یافته است.

به اساس گزارش ها، افغانستان به دلیل کمبود خدمات و کارکنان صحی، شامل کشورهای است که بیشترین رقم مرگ و میر مادران را در سطح جهان دارد.

در این حال برخی از قابله های که از ولایات کشور در این مراسم اشتراک کرده بودند شکایت نمودند که حکومت به آنان توجۀ لازم ندارد.

دو تن از آنان مشکلات عمده شان را به رادیو آزادی چنین مطرح کردند:

"مشکلات عمده ما اینست که برای ما به گونه جدی توجه نمی شود من می خواهم که در این عرصه توجه جدی برای قابله ها داشته باشند چون از مسلک قابلگی همه دل سرد شده اند."

"عمده ترین مشکلات که قابله ها در ولایات با آن مواجه است در بخش امنیتی است چون آنها در دور ترین و نا امن ترین جا ها کار می کنند، مسأله دوم در قسمت تحصیلات شان است و مسأله دیگر ایجاد شورای عالی نرسنگ و قابلگی است که نیاز شدید به آن احساس می شود."

عدم دسترسی به داکتر و دوا، فقر و موانع فرهنگی برای استفاده از مراقبت های صحی، از جمله عوامل مرگ و میر مادران در افغانستان خوانده شده است.

کارشناسان می گویند که مشکلات صحی ناشی از دوره بارداری و ولادت، هنوز تهدید جدی برای سلامت زنان به حساب می آید و نیاز است تا حکومت در این خصوص تلاش های بیشتر به خرچ دهد و در مناطق دور دست شمار قابله های مسلکی را بیشتر سازد.

XS
SM
MD
LG